Pytanie: Ośrodek pomocy społecznej zwrócił się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z wnioskiem o udostępnienie danych klienta w postaci nr PESEL. W PCPR dane klienta przetwarzane są już w celach archiwalnych, a były zbierane w celu objęcia pomocą zgodnie z art. 93 ustawy o pomocy społecznej. OPS jako cel przetwarzania wskazuje koniecznością wydania decyzji w sprawie przyznania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej. Czy PCPR powinien udostępnić dane osobowe klienta?
Pytanie: Ośrodek pomocy społecznej realizuje program „Wspieraj Seniora”. Zgodnie z tym programem ośrodek otrzymuje z MRiPS dane klientów - seniorów i wolontariuszy z którymi się kontaktujemy w celu udzielenia pomocy. Klauzule informacyjne dla seniora i wolontariusza realizuje MRiPS (poprzez infolinie i formularz kontaktowy). Czy ośrodek pomocy społecznej również musi spełnić obowiązek informacyjny?
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl