Pytanie: Ośrodek pomocy społecznej zwrócił się do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z wnioskiem o udostępnienie danych klienta w postaci nr PESEL. W PCPR dane klienta przetwarzane są już w celach archiwalnych, a były zbierane w celu objęcia pomocą zgodnie z art. 93 ustawy o pomocy społecznej. OPS jako cel przetwarzania wskazuje koniecznością wydania decyzji w sprawie przyznania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej. Czy PCPR powinien udostępnić dane osobowe klienta?
Pytanie: Ośrodek pomocy społecznej realizuje program „Wspieraj Seniora”. Zgodnie z tym programem ośrodek otrzymuje z MRiPS dane klientów - seniorów i wolontariuszy z którymi się kontaktujemy w celu udzielenia pomocy. Klauzule informacyjne dla seniora i wolontariusza realizuje MRiPS (poprzez infolinie i formularz kontaktowy). Czy ośrodek pomocy społecznej również musi spełnić obowiązek informacyjny?
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl