Administrator może zapewnić pracownikom możliwość korzystania z ChatGPT na komputerach służbowych. Czy należy w związku z tym uwzględnić obowiązki wynikające z zasady privacy by design. Jakie obowiązki związane z wdrożeniem ChatGPT na komputerach służbowych musi wykonać administrator danych osobowych?
Do zadań inspektora ochrony danych należy monitorowanie przestrzegania przepisów RODO, innych przepisów unijnych lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych. W ramach tego zadania mieści się także podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych a przede wszystkim powiązane z tym audyty zgodności z RODO.
Przed wdrożeniem nowych rozwiązań w ramach ochrony sygnalistów i związanym z tym przetwarzaniem danych osobowych rolą organizacji jako administratora danych osobowych było przeprowadzenie analizy ryzyka RODO. Analiza ta jest procesem ciągłym, dlatego musi być dokonywana na bieżąco także w trakcie tego przetwarzania. Sprawdzamy, na jakie zagrożenia należy zwrócić uwagę w analizie ryzyka związanej z procesem obsługi zgłoszeń naruszenia prawa od sygnalistów.
Audyt bezpieczeństwa danych osobowych nie został wprost wymieniony w RODO jako obowiązek administratora danych. Nie znaczy to jednak, że jego przeprowadzenie nie ma żadnego uzasadnienia. Wręcz przeciwnie, okresowe audyty RODO należy uznać za jeden z organizacyjnych środków bezpieczeństwa danych osobowych w organizacji.
Grupa przedsiębiorstw ma w świetle RODO specjalny status choć oczywiście przedsiębiorstwa wchodzące w jej skład są odrębnymi administratorami danych osobowych. Sprawdź, czy wykonując obowiązki w ramach ochrony danych osobowych członkowie grupy przedsiębiorstw mogą przeprowadzić wspólną analizę ryzyka RODO.
Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych w przypadku wniosku o usunięcie danych należy również usunąć dane osobowe z kopii zapasowych. Z drugiej strony należy rozważyć, czy podstawą dalszego przetwarzania danych w kopii zapasowej może być prawnie uzasadniony interes lub inna podstawa przetwarzania. Usuwanie danych z kopii zapasowych to jeden z istotnych obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych. Nie ma on jednak bezwzględnego charakteru,
Mam pytanie odnośnie dawnej polityki bezpieczeństwa. Jak prawidłowo powinien obecnie nazywać się ten dokument? Jaką podstawę prawną w nim podać?
Analiza ryzyka nazywana też oceną ryzyka często mylona jest z oceną skutków dla ochrony danych z art. 35 RODO (DPIA). Tymczasem ocena ryzyka w RODO podstawowy obowiązek ciążący na każdym administratorze danych osobowych, zaś obowiązek przeprowadzenia DPIA aktualizuje się dopiero w określonych sytuacjach. Obowiązek przeprowadzenia analizy ryzyka wynika z zasady risk based approach, czyli podejściu opartym na ryzyku. To, jakie techniczne i organizacyjne środki bezpieczeństwa powinien wdrożyć administrator, zależy bowiem od charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania danych oraz od ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, których dane dotyczą. Nie bez znaczenia jest także ryzyko naruszenia interesów administratora.
Mechanizmy stosowane w ramach ochrony sygnalistów wiążą się z nowymi czynności przetwarzania danych osobowych. Aby zapewnić sygnalistom poufność oraz spełnić inne obowiązki w zakresie ochrony ich danych osobowych administrator musi spełnić liczne wymogi przewidziane w przepisach RODO.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl