Przedsiębiorcy powszechnie korzystają z usługi przetwarzania danych osobowych w chmurze (cloud computing). Rozwiązanie to umożliwia redukcję kosztów działalności przedsiębiorstwa z uwagi na jednoczesny outsourcing części usług IT, a jednocześnie pozwala na poprawę jakości ich działania. Z drugiej strony nie należy zapominać o konieczności zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych. Sprawdź, o czym pamiętać, przechowując dane osobowe w chmurze.
Dokumentacja audytu zgodności z RODO nie ma prawnie przewidzianej formy ani treści. W praktyce jednak należy udokumentować fakt wykonania audytu RODO, jego przedmiot, dokonane ustalenia i poczynione zalecenia. Wymaga tego zasada rozliczalności. Dowiedz się, jak można udokumentować audyt RODO.
Pytanie: Zdarza się, że w organizacjach dochodzi do czasowej utraty dostępu do danych osobowych. Administrator na pewien czas traci dostęp do danych, ale potem odzyskuje nośnik i nie ma żadnych informacji na temat nieuprawnionego dostępu do danych osobowych. Czy w takiej sytuacji zasadne jest przeprowadzenie analizy ryzyka RODO - podstawowego obowiązku w zakresie ochrony danych osobowych? Odpowiedź w artykule.
Korzystanie z kursów i szkoleń online stało się powszechne. Administrator danych osobowych, którym zwykle jest organizator szkolenia, musi wówczas spełnić wymogi RODO wobec uczestników szkolenia m.in. obowiązek informacyjny. prowadzone przez Internet. Sprawdź, jakie wymogi w zakresie ochrony danych osobowych należy spełnić w związku z organizacją szkolenia online.
Inspektor ochrony danych w organizacji ma bardzo szeroki zakres zadań o charakterze doradczym ale przede wszystkim nadzorczym. Jako takie zadania te do swej realizacji wymagają dostępu do różnego rodzaju dokumentacji ochrony danych ale także dokumentów innego rodzaju, w tym akt osobowych.
Analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych osobowych to bezwzględny i podstawowy obowiązek każdego administratora. Co więcej, nie jest to jednorazowe działanie. Jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie może prowadzić do nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych, a w konsekwencji do ich wycieku i odpowiedzialności administratora, z karami UODO włącznie. Jak przeprowadzić analizę ryzyka w organizacji? RODO nie zawiera odpowiedzi na to pytanie. Sprawdź, jak przeprowadzić analizę ryzyka z uwzględnieniem wytycznych ENISA.
Dokumenty udostępniane jako informacja publicznych podlegają anonimizacji przede wszystkim ze względu na ochronę prywatności. Podmiot publiczny musi więc anonimizować dokumenty z danymi osobowymi, zanim udostępni je w charakterze informacji publicznej. Wymóg anonimizacji wynika zarówno z ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i z RODO. Sprawdź, jak może wyglądać anonimizacja danych z dokumentów.
Privacy by design to obok reguły privacy by default jedna z podstawowych zasad RODO. Jest to inaczej zasada prywatności w fazie projektowania. Zgodnie z nią administrator danych musi zastosować odpowiednie środki bezpieczeństwa. Innymi słowy, musi on na etapie projektowania, a więc jeszcze przed rozpoczęciem przetwarzania uwzględnić w odpowiednim zakresie ochronę danych osobowych i wdrożyć stosowne środki bezpieczeństwa danych.
W ostatnim czasie dość popularnym środkiem bezpieczeństwa przetwarzania danych stało się przeprowadzanie audytów zgodności z RODO. Czy inspektor ochrony danych lub inna osoba przeprowadzająca audyt RODO w organizacji powinna mieć udzielone upoważnienie do przetwarzania danych? Odpowiedź poniżej.
Pytanie: Jakie elementy powinien zawierać raport z audytu zgodności dokumentacji z RODO?
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl