Pytanie: Jakie obowiązki na gruncie przepisów RODO należy spełnić wysyłając zapytania do przedsiębiorców o wyrażenie zgody na przesyłanie informacji handlowych drogą mailową? Rozsyłanie zapytań będzie kierowane do przedsiębiorców - byłych, obecnych i potencjalnych klientów. Zapytanie będzie wysyłane mailowo przez spółki działające w ramach jednej grupy (pomiędzy którymi zachodzi współadministrowanie). Zgoda ma dotyczyć przesyłania informacji handlowych drogą mailową lub telefoniczną (z prawem wyboru kanału komunikacji przesyłania informacji handlowych). Zapytania o wyrażenie zgody będą przesyłane zarówno na ogólne adresy przedsiębiorców tj. adresy mailowe, które nie zawierają imion i nazwisk jak i adresy służbowe zawierające imiona i nazwiska. Czy w takim przypadku wymagane jest pozyskanie dodatkowej zgody na przetwarzanie danych? Kiedy należy pozyskać taką zgodę? Czy zgoda na przetwarzanie danych może zostać wyrażona w jednym oświadczeniu, czy potrzebne są dwie odrębne zgody (na przesyłanie informacji i na przetwarzanie danych)? Czy i na jakim etapie należy przekazać obowiązek informacyjny RODO?
Okres wiosenny i letni to czas, w którym zwykle organizowane są konkursy na dyrektora szkoły i placówki oświatowej. W związku z przeprowadzeniem konkursu na stanowisko dyrektora szkoły wymagane jest spełnienie licznych wymogów w zakresie ochrony danych osobowych, m.in. obowiązku informacyjnego. Przy okazji rodzi się kilka wątpliwości, zważywszy na to, że przepisy krajowe, w tym rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej nie odnosi się w żaden sposób do danych osobowych. Rozpatrzenia wymaga choćby kwestia, czy członkom komisji konkursowej należy nadać upoważnienia do przetwarzania danych osobowych. Sprawdź, jakie są obowiązki RODO w związku z organizacją konkursu na dyrektora szkoły i przetwarzaniem danych osobowych kandydatów w dokumentacji konkursowej i nie tylko.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której w jednostce publicznej zachodzi potrzeba pilnej wymiany serwera. Jednostka planuje zainstalować wirtualny serwer w chmurze w modelu IaaS. W jaki sposób sformalizować przejście na wirtualny serwer w chmurze IaaS. Jakie wymagania RODO, KRI i dyrektywy NIS2 muszą tu zostać spełnione? Odpowiedź w artykule.
Administrator dokonujący wysyłki korespondencji w ramach e-doręczeń musi spełnić obowiązek informacyjny RODO wobec adresata. Klauzula informacyjna powinna być przekazana już w momencie wysyłki wiadomości do osoby, której dotyczą dane osobowe. Sprawdzamy, w jaki sposób zrealizować obowiązek informacyjny RODO w ramach e-doręczeń. Przedstawiamy przykładowe rozwiązania, które pozwolą na udokumentowanie wykonania tego obowiązku.
Pytanie: Czy klauzula informacyjna RODO administratora fanpage’a na Facebooku musi znaleźć się na tym profilu?
Pytanie: W jaki sposób określić źródło pochodzenia danych osobowych w klauzuli informacyjnej sporządzonej według art. 14 RODO (w przypadku pozyskania danych z innego źródła niż osoba, której dotyczą)?
Administrowanie funduszem socjalnym w zakładzie pracy wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych pracowników, ale także innych osób np. członków ich rodzin. Sprawdzamy, jakie zasady RODO wdrożyć w związku z przetwarzaniem danych osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS.
Administratorem danych osobowych gromadzonych w związku z ZFŚS jest oczywiście pracodawca. Musi on zatem spełnić obowiązek informacyjny względem beneficjentów funduszu? Tak, choć nie w każdym przypadku. W wypełnianiu tego obowiązku przydatny może okazać się regulamin ZFŚS. Regulamin ten może bowiem zawierać ramowe klauzule informacyjne RODO.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl