Bezpieczeństwo danych

Uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze, administrator i podmiot przetwarzający powinni wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku. W tym dziale wyjaśniamy, jak wykonywać te obowiązki.

Wspólna klauzula informacyjna RODO dla współadministratorów – czy to dopuszczalne?

Czy grupa spółek może stosować jedną wspólną klauzulę informacyjną RODO?

Pytanie:  Grupę spółek prowadzących działalność na terenie Polski łączy umowa o współadministrowaniu danymi osobowymi. Każda ze spółek, wypełniając obowiązek informacyjny z art. 13 i 14 RODO, kieruje do osób fizycznych - w przypadkach przewidzianych przepisami prawa - klauzule informacyjne (ich treść różni się w zależności od celów I podstaw przetwarzania), w których wskazuje siebie jako administratora danych, a pozostałe spółki jako współadministratorów. W związku z tym obecnie posiadamy tyle klauzul, ile spółek realizuje dany cel przetwarzania. Zależy nam jednak na uszczupleniu dokumentacji. Zastanawiamy się, czy w świetle RODO konieczne jest, aby każda spółka posiadała własną, odrębną klauzulę informacyjną, w której wskazuje siebie jako administratora i pozostałe podmioty jako współadministratorów, czy też dopuszczalne jest stosowanie jednej, wspólnej i uniwersalnej klauzuli informacyjnej dla wszystkich spółek objętych porozumieniem o współadministrowaniu, w której wskazuje się, że: 1)     współadministratorami danych osoby, której dane dotyczą, są: [lista spółek], zamiast przygotowywania odrębnej klauzuli dla każdej spółki, lub 2)     ADO są wszyscy współadministratorzy i jednocześnie opisuje się zasadę przypisania roli administratora w zależności od celu przetwarzania, np.: „Administratorem danych w procesie rekrutacji jest spółka prowadząca konkretny proces rekrutacyjny w danym momencie, a pozostałe spółki pełnią funkcję współadministratorów” (opisowo, bez podawania danych konkretnej spółki), zamiast wymieniać konkretne spółki w każdym przypadku. Zakładamy przy tym, że punkt kontaktowy do realizacji praw osób, których dane dotyczą, będzie wspólny dla wszystkich spółek. Czy takie rozwiązanie byłoby prawidłowe lub o wskazanie innego alternatywnego rozwiązania, które uprościłoby dokumentację spółek w zakresie obowiązku informacyjnego. Chodzi zwłaszcza o klauzule kierowane do osób zatrudnianych, przyszłych pracowników.  

Wysłanie wypowiedzenia na błędny adres e-mail – czy zgłosić naruszenie do UODO?

Wysłanie wypowiedzenia na błędny adres e-mail – czy zgłosić naruszenie do UODO?

Pytanie:  Pracownik naszego działu kadr i płac pomyłkowo wysłał skan wypowiedzenia umowy o pracę na niewłaściwy adres e-mail (pracownik prosił o wysłanie go na swoją prywatną skrzynkę, po tym jak nie zabrał ze sobą dokumentu po jego osobistym wręczeniu), który nie był adresem pracownika. W adresie e-mail, na który wysłane zostało wypowiedzenie, było to samo imię i nazwisko, co w adresie pracownika, ale bez cyfr, które są w adresie wskazanym przez pracownika. Wypowiedzenie to zawierało imię i nazwisko oraz adres pracownika, a także wskazywało przyczyny rozwiązania umowy o pracę. Po wysłaniu skanu wypowiedzenia pracownik działu kadr nie otrzymał z tegoż adresu żadnej informacji zwrotnej, w tym informacji o tym, że adres nie istnieje, czy też ze jest nieprawidłowy). Po odkryciu pomyłki, w ślad za tym mailem na ten sam adres został wysłany kolejny, z prośbą o usunięcie poprzedniej wiadomości skierowanej pomyłkowo oraz o potwierdzenie takiego usunięcia. Na razie odpowiedzi nie mamy. Dodatkowo w stopkach maili wysyłanych przez naszych pracowników jest standardowo zamieszczona informacja o tym, że wiadomość może zawierać informacje poufne lub zastrzeżone i jeżeli osoba otrzymująca nie jest adresatem wiadomości, prosimy o niezwłoczne powiadomienie nadawcy w zwrotnej wiadomości oraz o usunięcie wiadomości wraz ze wszystkimi załącznikami, bez zachowywania jakiejkolwiek kopii. Tak też było i w tym przypadku. Dodatkowo okres wypowiedzenia umowy o pracę w stosunku do tego pracownika upłynie na koniec października, pracownik jest zwolniony z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Czy w takim przypadku administrator powinien powiadomić Prezesa UODO o naruszeniu oraz czy równolegle powinniśmy powiadomić pracownika o tej sytuacji?

Monitoring wizyjny z rejestracją dźwięku w świetlicy wiejskiej a RODO – analiza przypadku

Monitoring wizyjny z rejestracją dźwięku w świetlicy wiejskiej a RODO – analiza przypadku

Pytanie:  Centrum kultury na terenie województwa dolnośląskiego świadczy usługi wynajmu pomieszczeń świetlic osobom i instytucjom zainteresowanym, na terenie których jest zainstalowany jest system monitoringu wizyjnego. Osoby zainteresowane wynajmem wyraziły sprzeciw dotyczący wykorzystania systemu monitoringu w tych pomieszczeniach. Uprzejmie proszę o analizę obowiązujących regulacji prawnych – zarówno ogólnych (w szczególności art. 6 ust. 1 lit. f oraz art. 5 RODO), jak i lokalnych (regulaminów i uchwał gminy) – pod kątem prawidłowości przyjętych przez Administratora praktyk. Informuję, że: klauzula informacyjna o stosowaniu monitoringu wizyjnego znajduje się w widocznym miejscu wewnątrz każdego obiektu, jej kopia jest również stale dostępna w siedzibie Administratora, przy wejściach do świetlic wiejskich umieszczone są duże, czytelne tablice informacyjne zawierające oznaczenie monitoringu, dane Administratora, podstawę prawną przetwarzania, okres przechowywania danych, a także inne wymagane elementy informacyjne. W zakresie technicznym i organizacyjnym system funkcjonuje następująco. Monitoring realizowany jest w trybie ciągłym (24/7) wyłącznie w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia, ochrony infrastruktury publicznej oraz przeciwdziałania aktom wandalizmu, włamaniom i naruszeniom porządku publicznego. Kamery rejestrujące obraz rozmieszczone są wyłącznie w przestrzeniach ogólnodostępnych (wejścia, ciągi komunikacyjne, sala główna, przyległy teren zewnętrzny). Monitoring nie obejmuje pomieszczeń, w których mogłoby dojść do naruszenia intymności (np. toalet). System monitoringu wizyjnego zainstalowany w obiektach zarządzanych przez Administratora rejestruje obraz oraz dźwięk w sposób ciągły. Kamery wyposażone są w zintegrowane mikrofony, a funkcja nagrywania dźwięku pozostaje aktywna przez cały czas działania systemu. Rejestracja dźwięku ma na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad bezpieczeństwem obiektu oraz umożliwienie odtworzenia rzeczywistego przebiegu zdarzeń w przypadku incydentów wymagających podjęcia działań przez organy ścigania lub służby porządkowe (np. włamania, dewastacje, agresja słowna, zakłócenia porządku). Przetwarzanie danych w postaci dźwięku odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO – jako realizacja prawnie uzasadnionego interesu Administratora, przy zachowaniu zasady minimalizacji oraz proporcjonalności. Nagrania są wykorzystywane wyłącznie w przypadku zaistnienia zdarzenia wymagającego ich analizy lub przekazania właściwym organom. System działa w trybie rejestracyjnym – Administrator nie prowadzi stałego, bieżącego nadzoru obrazu przez personel. Jednocześnie, system wyposażony jest w funkcję inteligentnego detekcji ruchu oraz alertów bezpieczeństwa, umożliwiających automatyczne przesyłanie komunikatów (wraz z podglądem obrazu) na urządzenia mobilne uprawnionych osób w przypadku wykrycia aktywności w określonych strefach (np. podejście do drzwi wejściowych, okien lub ogrodzenia). Funkcja ta pełni rolę prewencyjną i alarmową – umożliwia natychmiastową reakcję w sytuacjach potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa osób i mienia, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes Administratora). Alerty są generowane automatycznie przez system, bez bieżącej ingerencji użytkownika. Chciałbym podkreślić, że: zakres monitoringu jest ściśle ograniczony do minimum niezbędnego do osiągnięcia celu przetwarzania, przetwarzanie danych odbywa się zgodnie z zasadą minimalizacji oraz proporcjonalności, stosowane rozwiązania organizacyjne i techniczne odpowiadają wymogom wynikającym z art. 5 ust. 1 lit. c i f RODO. Czy w świetlicach wiejskich można stosować system monitoringu wizyjnego wraz z rejestracją dźwięku zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej? Zapytanie czy przedstawione założenia są zgodne z przepisami RODO?  

Temat tygodnia »

Analiza ryzyka w podmiocie leczniczym zgodnie z ustawą o KSC i normą ISO 27005

Analiza ryzyka w podmiocie leczniczym zgodnie z ustawą o KSC i normą ISO 27005

Analiza ryzyka bezpieczeństwa informacji w podmiocie leczniczym to obowiązek wynikający z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz wymogów RODO, kluczowy dla ochrony danych pacjentów i ciągłości działania placówki. Oparta na normie ISO/IEC 27005 metodyka pozwala zidentyfikować aktywa i zagrożenia, oszacować prawdopodobieństwo i skutki incydentów, określić poziom ryzyka oraz wybrać strategię postępowania: modyfikację, akceptację, unikanie lub przeniesienie ryzyka.

19.12.2025 czytaj więcej »

Wideoszkolenia

13.11.2025

Zapraszamy na webinar prowadzony w konwencji warsztatowej z wykorzystaniem praktycznych przykładów, pytań i odpowiedzi. Dedykowany jest zarówno do osób początkujących, rozpoczynających lub pełniących funkcję IOD od niedawna, jak również do osób...Zobacz więcej »
ABC początkującego IOD
Listy Kontrolne
Analiza ryzyka

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x