Dopasuj treści do swoich potrzeb.

Filtruj »

Bezpieczeństwo danych

Uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze, administrator i podmiot przetwarzający powinni wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku. W tym dziale wyjaśniamy, jak wykonywać te obowiązki.

Czy wspólnota mieszkaniowa może stosować monitoring wizyjny na budynku komunalnym

Czy wspólnota mieszkaniowa może stosować monitoring wizyjny na budynku komunalnym

Pytanie:  Na budynku komunalnym zostały zamontowane kamery monitoringu wizyjnego przez wspólnotę mieszkaniową, która zajmuje budynek obok. Montaż nastąpił za zgodą urzędu, ale zgoda ta wygasła przed wejściem przepisów RODO. Obecne wspólnota wystąpiła o udzielenie zgody na dalsze bezterminowe działanie kamer monitoringu. Miejski Administrator Mieszkań zbiera obecnie zgody lokatorów zamieszkujących w budynku komunalnym, na przetwarzanie ich wizerunku przez monitoring wspólnoty. Jeżeli zgodę wyrażą wszyscy lokatorzy, to czy można zażądać od wspólnoty mieszkaniowej umieszczenie informacji przy kamerach, że to wspólnota jest Administratorem danych osobowych i musi dopełnić wszelkich obowiązków z tym związanych? Monitoring obejmuje parking i część gospodarczą współdzieloną między wspólnotą mieszkaniową a lokatorami z budynku komunalnego. W przeszłości gdy dochodziło do aktów wandalizmu wspólnota mieszkaniowa udostępniała nagrania lokatorom mieszkań komunalnych. Czy istnieje inna możliwość uregulowania tej sytuacji? Czy w przypadku braku zgody wszystkich lokatorów budynku komunalnego należy zażądać zdjęcia kamer monitoringu z budynku komunalnego?

Jakie dane członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej można przekazać Policji

Jakie dane członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej można przekazać Policji

Jak poprawnie stosować klauzulę informacyjną RODO w zamówieniach publicznych

Jak poprawnie stosować klauzulę informacyjną RODO w zamówieniach publicznych

Pytanie:  Chodzi o postępowanie z zakresu Prawa zamówień publicznych oraz np. zapytań ofertowych i późniejszych umów (poniżej wartości progów Pzp) i obowiązek informacyjny (klauzula). Instytucja przekazuje beneficjentowi (administratorowi - jednostce publicznej) w ramach umowy środki. Beneficjent ma za zadanie na podstawie umów z instytucją finansującą przekazywania sprawozdań, rozliczeń, w tym danych osobowych wykonawcy. Jaki powinien być jak najbardziej ogólny i prawidłowy zapis dla tego typu postępowań (umów z wykonawcami z Pzp i zapytań) w sprawie przekazywania ich danych osobowych wynikających z przepisów ogólnych do instytucji państwowych jak np. sądy, ale przede wszystkim instytucji finansującej? Czy np. poniższy zapis jest prawidłowy ? : "Odbiorcami Państwa danych osobowych będą na podst. art. 6 ust. 1 lit B, C RODO podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujące zadania realizowane w interesie publicznym, osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja postępowania w oparciu przepisów prawa, w tym o ustawy o dostępie do informacji publicznej, o finansach publicznych oraz inne podmioty z którymi Administrator zawarł umowy powierzenia danych (w tym W ZWIĄZKU Z UMOWĄ KTÓRĄ ADMINISTRATOR (beneficjent) ZAWARŁ Z INSTYTUCJAMI PUBLICZNYMI FINANSUJACYMI PROJEKT, oraz świadczącym usługi prawnicze, audytowe, informatyczne, niszczenia dokumentów) oraz samodzielni administratorzy danych na podstawie zawartych umów". Proszę także o przykładową całą klauzulę dla tego typu postępowań (PzpZP i poniżej 130 tys. zł - zapytania ofertowe).

Monitoring wizyjny z rejestracją dźwięku w świetlicy wiejskiej a RODO – analiza przypadku

Monitoring wizyjny z rejestracją dźwięku w świetlicy wiejskiej a RODO – analiza przypadku

Pytanie:  Centrum kultury na terenie województwa dolnośląskiego świadczy usługi wynajmu pomieszczeń świetlic osobom i instytucjom zainteresowanym, na terenie których jest zainstalowany jest system monitoringu wizyjnego. Osoby zainteresowane wynajmem wyraziły sprzeciw dotyczący wykorzystania systemu monitoringu w tych pomieszczeniach. Uprzejmie proszę o analizę obowiązujących regulacji prawnych – zarówno ogólnych (w szczególności art. 6 ust. 1 lit. f oraz art. 5 RODO), jak i lokalnych (regulaminów i uchwał gminy) – pod kątem prawidłowości przyjętych przez Administratora praktyk. Informuję, że: klauzula informacyjna o stosowaniu monitoringu wizyjnego znajduje się w widocznym miejscu wewnątrz każdego obiektu, jej kopia jest również stale dostępna w siedzibie Administratora, przy wejściach do świetlic wiejskich umieszczone są duże, czytelne tablice informacyjne zawierające oznaczenie monitoringu, dane Administratora, podstawę prawną przetwarzania, okres przechowywania danych, a także inne wymagane elementy informacyjne. W zakresie technicznym i organizacyjnym system funkcjonuje następująco. Monitoring realizowany jest w trybie ciągłym (24/7) wyłącznie w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia, ochrony infrastruktury publicznej oraz przeciwdziałania aktom wandalizmu, włamaniom i naruszeniom porządku publicznego. Kamery rejestrujące obraz rozmieszczone są wyłącznie w przestrzeniach ogólnodostępnych (wejścia, ciągi komunikacyjne, sala główna, przyległy teren zewnętrzny). Monitoring nie obejmuje pomieszczeń, w których mogłoby dojść do naruszenia intymności (np. toalet). System monitoringu wizyjnego zainstalowany w obiektach zarządzanych przez Administratora rejestruje obraz oraz dźwięk w sposób ciągły. Kamery wyposażone są w zintegrowane mikrofony, a funkcja nagrywania dźwięku pozostaje aktywna przez cały czas działania systemu. Rejestracja dźwięku ma na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad bezpieczeństwem obiektu oraz umożliwienie odtworzenia rzeczywistego przebiegu zdarzeń w przypadku incydentów wymagających podjęcia działań przez organy ścigania lub służby porządkowe (np. włamania, dewastacje, agresja słowna, zakłócenia porządku). Przetwarzanie danych w postaci dźwięku odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO – jako realizacja prawnie uzasadnionego interesu Administratora, przy zachowaniu zasady minimalizacji oraz proporcjonalności. Nagrania są wykorzystywane wyłącznie w przypadku zaistnienia zdarzenia wymagającego ich analizy lub przekazania właściwym organom. System działa w trybie rejestracyjnym – Administrator nie prowadzi stałego, bieżącego nadzoru obrazu przez personel. Jednocześnie, system wyposażony jest w funkcję inteligentnego detekcji ruchu oraz alertów bezpieczeństwa, umożliwiających automatyczne przesyłanie komunikatów (wraz z podglądem obrazu) na urządzenia mobilne uprawnionych osób w przypadku wykrycia aktywności w określonych strefach (np. podejście do drzwi wejściowych, okien lub ogrodzenia). Funkcja ta pełni rolę prewencyjną i alarmową – umożliwia natychmiastową reakcję w sytuacjach potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa osób i mienia, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes Administratora). Alerty są generowane automatycznie przez system, bez bieżącej ingerencji użytkownika. Chciałbym podkreślić, że: zakres monitoringu jest ściśle ograniczony do minimum niezbędnego do osiągnięcia celu przetwarzania, przetwarzanie danych odbywa się zgodnie z zasadą minimalizacji oraz proporcjonalności, stosowane rozwiązania organizacyjne i techniczne odpowiadają wymogom wynikającym z art. 5 ust. 1 lit. c i f RODO. Czy w świetlicach wiejskich można stosować system monitoringu wizyjnego wraz z rejestracją dźwięku zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej? Zapytanie czy przedstawione założenia są zgodne z przepisami RODO?  

Czy błędne doręczenie decyzji podatkowej to naruszenie RODO

fbf390729387cd2cb28768c862585a6ec53c4df0-xlarge

Pytanie:  Zwracamy się z uprzejmą prośbą o opinię w sprawie incydentu, kiedy to decyzja administracyjna w sprawie podatku od nieruchomości, adresowana do Pani Jagody X, została omyłkowo doręczona syndykowi Pani Ilony X. Obie osoby mają to samo nazwisko, co najprawdopodobniej wpłynęło na błędne przekierowanie przesyłki przez operatora pocztowego. Pismo zawierało dane osobowe oraz informacje objęte tajemnicą skarbową. Dokument przez dwa miesiące znajdował się w placówce pocztowej, a ostatecznie trafił do syndyka. Zdarzenie to można uznać za naruszenie ochrony danych osobowych, a także ujawnienie tajemnicy skarbowej. Czy zgłoszenie tego naruszenia do PUODO było zasadne? Czy należy dodatkowo powiadomić inne instytucje (np. KAS)? Jakie dodatkowe środki organizacyjne należy wdrożyć w przyszłości? Czy należy pociągnąć operatora pocztowego do odpowiedzialności cywilnoprawnej?

Temat tygodnia »

e-Urząd Skarbowy w aplikacji dla organizacji – co z ochroną danych osobowych?

e-Urząd Skarbowy w aplikacji dla organizacji – co z ochroną danych osobowych?

Jeszcze do niedawna aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy była rozwiązaniem dostępnym wyłącznie dla osób fizycznych. Od 25 lipca 2025 r. to się jednak zmieniło – swoje konta mogą obsługiwać teraz także organizacje, w tym spółki, fundacje czy stowarzyszenia. To duży krok w kierunku cyfryzacji kontaktu biznesu i organizacji pozarządowych z administracją skarbową.

29.08.2025 czytaj więcej »

Wideoszkolenia

04.03.2025

Z wideoszkolenia dowiesz się m.in.: Kontekst dyrektywy NIS2 Relacja NSI2 do DORA NSI 2-harmonogram i implementacja Zakres podmiotowy NSI2 Szkolenie prowadzi Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, Co-Managing Partners, Szefowa zespołu IT-Tech w TKPZobacz więcej »
ABC początkującego IOD
Listy Kontrolne
Analiza ryzyka

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x