Bezpieczeństwo danych

Uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze, administrator i podmiot przetwarzający powinni wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku. W tym dziale wyjaśniamy, jak wykonywać te obowiązki.

Czy dyrektor szkoły może udostępnić orzeczenie o kształceniu specjalnym ucznia organowi prowadzącemu?

Czy dyrektor szkoły może udostępnić orzeczenie o kształceniu specjalnym ucznia organowi prowadzącemu?

Pytanie:  Organ prowadzący (gmina) przeprowadza kontrole w szkołach m.in. pod kątem poprawności wpisów w systemie informacji oświatowej (SIO). Czy w związku z tym dyrektor szkoły ma prawo udostępnić kontrolującemu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (dane szczególne)? Kontrolujący ma prawo wglądu do orzeczeń tylko na terenie szkoły. Natomiast poza szkołą - tylko w formie zanonimizowanej. Niemniej jednak nie widzę podstawy prawnej takiego przetwarzania (udostępniania na terenie szkoły). A poza tym anonimizacja ma uniemożliwić identyfikację dziecka. Ale w przypadku szkół w małych miejscowościach (gdzie np. wiadomo, że tylko jedno dziecko w szkole/klasie ma takie orzeczenie) taka anonimizacja nie gwarantuje braku możliwości identyfikacji. W związku z tym czy faktycznie dyrektor szkoły ma prawo udostępnić orzeczenia organowi prowadzącemu (na terenie szkoły) i jaka jest podstawa prawna takiego udostępnienia? Czy w przypadku „małych" jednostek udostępnianie nawet zanonimizowanych orzeczeń powinno być dopuszczalne?

Jak legalnie przechowywać dane o szczepieniach pracowników w zakładzie pracy?

Jak legalnie przechowywać dane o szczepieniach pracowników w zakładzie pracy?

Pytanie:  Pracodawca po dokonanej analizie ryzyka ocenił, że w związku z tym, że pracownicy wykonujący konkretne prace są narażeni na kontakt ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi, powinni uzyskać możliwość dokonania szczepień ochronnych, zaleconych przez lekarza medycyny pracy. W związku z tym pracodawca planuje zebrać od pracowników oświadczenia, w których wyrażą one zgodę na poddanie się szczepieniu lub odmówią poddania się szczepieniu. Oświadczenie o poddaniu się szczepieniu, fakt poddania się szczepieniu, jak i oświadczenie o odmowie są danymi, które pracodawca zamierza przechowywać z uwagi na realizację obowiązków pracodawcy wynikających z przepisów prawa pracy i BHP, w tym zapewnienia profilaktyki zdrowotnej i bezpieczeństwa w miejscu pracy, dokumentowania decyzji pracownika w zakresie zalecanych szczepień ochronnych oraz ochrony praw i interesów pracodawcy, w szczególności w związku z ewentualnymi roszczeniami wynikającymi z chorób zawodowych lub zdarzeń w miejscu pracy. Do oświadczenia planujemy dodać klauzulę informacyjną dotyczącą przetwarzania tego rodzaju danych. Czy takie działanie jest wystarczające? Jeśli nie, proszę o wskazanie co powinien zrobić pracodawca, żeby móc legalnie takie dane przechowywać? Jakie są podstawy prawne ich przetwarzania? Czy pracodawca ma prawo żądać od pracownika przedstawienia zaświadczenia o zaszczepieniu, mając na uwadze powyższe cele przetwarzania tych danych? Jeśli tak, to jakie formalności powinien spełnić? Jeśli wymagane jest tylko spełnienie obowiązku informacyjnego, jaki okres przechowywanie tego rodzaju danych należy wskazać (art. 13 ust. 2 a) RODO +? Na pewno będzie to okres zatrudnienia. Z przepisów dotyczących chorób zawodowych wynika jednak, że okres przedawnienia roszczeń pracownika w takim przypadku wynosi w przypadku roszczeń od pracodawcy trzy lata od dnia, w którym rozpoznano chorobę i możliwe było stwierdzenie jej związku z pracą. Nie jest to zatem określony wprost i możliwy do przewidzenia.

Wysłanie wypowiedzenia na błędny adres e-mail – czy zgłosić naruszenie do UODO?

Wysłanie wypowiedzenia na błędny adres e-mail – czy zgłosić naruszenie do UODO?

Pytanie:  Pracownik naszego działu kadr i płac pomyłkowo wysłał skan wypowiedzenia umowy o pracę na niewłaściwy adres e-mail (pracownik prosił o wysłanie go na swoją prywatną skrzynkę, po tym jak nie zabrał ze sobą dokumentu po jego osobistym wręczeniu), który nie był adresem pracownika. W adresie e-mail, na który wysłane zostało wypowiedzenie, było to samo imię i nazwisko, co w adresie pracownika, ale bez cyfr, które są w adresie wskazanym przez pracownika. Wypowiedzenie to zawierało imię i nazwisko oraz adres pracownika, a także wskazywało przyczyny rozwiązania umowy o pracę. Po wysłaniu skanu wypowiedzenia pracownik działu kadr nie otrzymał z tegoż adresu żadnej informacji zwrotnej, w tym informacji o tym, że adres nie istnieje, czy też ze jest nieprawidłowy). Po odkryciu pomyłki, w ślad za tym mailem na ten sam adres został wysłany kolejny, z prośbą o usunięcie poprzedniej wiadomości skierowanej pomyłkowo oraz o potwierdzenie takiego usunięcia. Na razie odpowiedzi nie mamy. Dodatkowo w stopkach maili wysyłanych przez naszych pracowników jest standardowo zamieszczona informacja o tym, że wiadomość może zawierać informacje poufne lub zastrzeżone i jeżeli osoba otrzymująca nie jest adresatem wiadomości, prosimy o niezwłoczne powiadomienie nadawcy w zwrotnej wiadomości oraz o usunięcie wiadomości wraz ze wszystkimi załącznikami, bez zachowywania jakiejkolwiek kopii. Tak też było i w tym przypadku. Dodatkowo okres wypowiedzenia umowy o pracę w stosunku do tego pracownika upłynie na koniec października, pracownik jest zwolniony z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Czy w takim przypadku administrator powinien powiadomić Prezesa UODO o naruszeniu oraz czy równolegle powinniśmy powiadomić pracownika o tej sytuacji?

Monitoring wizyjny z rejestracją dźwięku w świetlicy wiejskiej a RODO – analiza przypadku

Monitoring wizyjny z rejestracją dźwięku w świetlicy wiejskiej a RODO – analiza przypadku

Pytanie:  Centrum kultury na terenie województwa dolnośląskiego świadczy usługi wynajmu pomieszczeń świetlic osobom i instytucjom zainteresowanym, na terenie których jest zainstalowany jest system monitoringu wizyjnego. Osoby zainteresowane wynajmem wyraziły sprzeciw dotyczący wykorzystania systemu monitoringu w tych pomieszczeniach. Uprzejmie proszę o analizę obowiązujących regulacji prawnych – zarówno ogólnych (w szczególności art. 6 ust. 1 lit. f oraz art. 5 RODO), jak i lokalnych (regulaminów i uchwał gminy) – pod kątem prawidłowości przyjętych przez Administratora praktyk. Informuję, że: klauzula informacyjna o stosowaniu monitoringu wizyjnego znajduje się w widocznym miejscu wewnątrz każdego obiektu, jej kopia jest również stale dostępna w siedzibie Administratora, przy wejściach do świetlic wiejskich umieszczone są duże, czytelne tablice informacyjne zawierające oznaczenie monitoringu, dane Administratora, podstawę prawną przetwarzania, okres przechowywania danych, a także inne wymagane elementy informacyjne. W zakresie technicznym i organizacyjnym system funkcjonuje następująco. Monitoring realizowany jest w trybie ciągłym (24/7) wyłącznie w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia, ochrony infrastruktury publicznej oraz przeciwdziałania aktom wandalizmu, włamaniom i naruszeniom porządku publicznego. Kamery rejestrujące obraz rozmieszczone są wyłącznie w przestrzeniach ogólnodostępnych (wejścia, ciągi komunikacyjne, sala główna, przyległy teren zewnętrzny). Monitoring nie obejmuje pomieszczeń, w których mogłoby dojść do naruszenia intymności (np. toalet). System monitoringu wizyjnego zainstalowany w obiektach zarządzanych przez Administratora rejestruje obraz oraz dźwięk w sposób ciągły. Kamery wyposażone są w zintegrowane mikrofony, a funkcja nagrywania dźwięku pozostaje aktywna przez cały czas działania systemu. Rejestracja dźwięku ma na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad bezpieczeństwem obiektu oraz umożliwienie odtworzenia rzeczywistego przebiegu zdarzeń w przypadku incydentów wymagających podjęcia działań przez organy ścigania lub służby porządkowe (np. włamania, dewastacje, agresja słowna, zakłócenia porządku). Przetwarzanie danych w postaci dźwięku odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO – jako realizacja prawnie uzasadnionego interesu Administratora, przy zachowaniu zasady minimalizacji oraz proporcjonalności. Nagrania są wykorzystywane wyłącznie w przypadku zaistnienia zdarzenia wymagającego ich analizy lub przekazania właściwym organom. System działa w trybie rejestracyjnym – Administrator nie prowadzi stałego, bieżącego nadzoru obrazu przez personel. Jednocześnie, system wyposażony jest w funkcję inteligentnego detekcji ruchu oraz alertów bezpieczeństwa, umożliwiających automatyczne przesyłanie komunikatów (wraz z podglądem obrazu) na urządzenia mobilne uprawnionych osób w przypadku wykrycia aktywności w określonych strefach (np. podejście do drzwi wejściowych, okien lub ogrodzenia). Funkcja ta pełni rolę prewencyjną i alarmową – umożliwia natychmiastową reakcję w sytuacjach potencjalnego zagrożenia bezpieczeństwa osób i mienia, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes Administratora). Alerty są generowane automatycznie przez system, bez bieżącej ingerencji użytkownika. Chciałbym podkreślić, że: zakres monitoringu jest ściśle ograniczony do minimum niezbędnego do osiągnięcia celu przetwarzania, przetwarzanie danych odbywa się zgodnie z zasadą minimalizacji oraz proporcjonalności, stosowane rozwiązania organizacyjne i techniczne odpowiadają wymogom wynikającym z art. 5 ust. 1 lit. c i f RODO. Czy w świetlicach wiejskich można stosować system monitoringu wizyjnego wraz z rejestracją dźwięku zgodnie z zasadami przedstawionymi powyżej? Zapytanie czy przedstawione założenia są zgodne z przepisami RODO?  

Temat tygodnia »

RODO w bibliotece: okres przechowywania danych czytelników, analiza ryzyka i prawo do bycia zapomnianym

RODO w bibliotece: okres przechowywania danych czytelników, analiza ryzyka i prawo do bycia zapomnianym

W jaki sposób biblioteka publiczna powinna przechowywać dane osobowe czytelników zgodnie z RODO? Jak długo można je legalnie archiwizować, a kiedy trzeba je usunąć? Artykuł wyjaśnia zasady ustalania okresu retencji, realizacji prawa do bycia zapomnianym, przeprowadzania analizy ryzyka oraz obowiązki biblioteki związane z prowadzeniem Biuletynu Informacji Publicznej i przetwarzaniem danych przez jednostki samorządowe.

07.11.2025 czytaj więcej »

Wideoszkolenia

04.03.2025

Z wideoszkolenia dowiesz się m.in.: Kontekst dyrektywy NIS2 Relacja NSI2 do DORA NSI 2-harmonogram i implementacja Zakres podmiotowy NSI2 Szkolenie prowadzi Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, Co-Managing Partners, Szefowa zespołu IT-Tech w TKPZobacz więcej »
ABC początkującego IOD
Listy Kontrolne
Analiza ryzyka

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x