
Trwa kampania phishingowa wymierzona w jednostki samorządu terytorialnego. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Cyfryzacji, próbując wyłudzić dane kontaktowe pracowników lub zainfekować urządzenia złośliwym oprogramowaniem. Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa ostrzega i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności.

Nowy raport „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa” pokazuje, że choć rośnie poczucie bezpieczeństwa w sieci, phishing i kradzież tożsamości pozostają najpoważniejszymi zagrożeniami. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada rekordowe inwestycje w system ochrony przed cyberatakami i nową Strategię Cyberbezpieczeństwa RP.

UODO wraz z DPC oraz platformami internetowymi, w tym Meta, wdraża skuteczne narzędzia walki z fałszywymi reklamami „celeb bait” i deepfake. Poznaj zasady działania systemu, nowe mechanizmy ochrony oraz sposoby zgłaszania naruszeń na platformach społecznościowych.

Pytanie: Zgodnie z zadanym promptem model językowym (LLM) będzie przy wykorzystaniu funkcjonalności agenta wyszukiwał strony internetowe potencjalnych dostawców, przeglądał je strona po stronie, wyszukiwał dane kontaktowe, a następnie po zatwierdzeniu oferty przedsiębiorstwa przekieruje się do biznesowych portali społecznościowych, pośród których będzie znajdował osoby odpowiedzialne za sprzedaż w tych przedsiębiorstwach i kontaktował się z nimi. Jaki stosunek do danych „roboczych”, które model „przegląda” ma administrator danych i czy przysługuje im realizacja wszystkich obowiązków wskazanych w RODO (np. obowiązek informacyjny)? Oczywiście chodzi o dane nie pojawiające się w wyniku działania modelu.

Jeszcze do niedawna aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy była rozwiązaniem dostępnym wyłącznie dla osób fizycznych. Od 25 lipca 2025 r. to się jednak zmieniło – swoje konta mogą obsługiwać teraz także organizacje, w tym spółki, fundacje czy stowarzyszenia. To duży krok w kierunku cyfryzacji kontaktu biznesu i organizacji pozarządowych z administracją skarbową.

Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?

Obowiązek zapewnienia cyberbezpieczeństwa placówce medycznej dotyczy obecnie już niemal każdego podmiotu prowadzącego działalność leczniczą. Aby konfrontować się z cyberzagrożeniami wystarczy bowiem obecnie posiadanie choćby jednego komputera z dostępem do internetu, jednego przenośnego smartfona, czy też innego przenośnego urządzenia typu dysk USB.

Stosowanie zasady privacy by design jest nieodzowne dla skutecznej ochrony danych osobowych w aplikacjach internetowych. Wytyczne UODO jednoznacznie wskazują, że wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń już na etapie projektowania pozwala ograniczyć ryzyka oraz zapewnić pełną zgodność z RODO. Dowiedz się, jak właściwie chronić dane użytkowników, korzystając z rekomendacji oraz najlepszych praktyk bezpieczeństwa.

Sektor oświaty, w tym szkoły i przedszkola muszą stosować szereg przepisów, aby zapewnić cyberbezpieczeństwo informacjom przez siebie przetwarzanym. Chodzi w tym przypadku nie tylko o dane osobowe, ale także o inne informacje, takie jak np. instrukcje zarządzania incydentami, bezpiecznego korzystania z internetu, czy też karty dostępowe , a nawet reagować na cyberprzemoc.

Wielu administratorów danych osobowych (ADO) nadal nie podchodzi poważnie do tak podstawowej kwestii jak aktualizacja oprogramowania. Również w przypadku ADO, którzy wprowadzili zaawansowane zabezpieczenia może zaistnieć problem związany z zaniedbaniem aktualizacji, nieraz oddanej do przeprowadzenia w ręce pracowników, którzy nie mają świadomości co do jej znaczenia. Warto zatem spojrzeć, jak Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) widzi kwestię aktualizacji. Jego stanowisko opiera się na zaistniałych wydarzeniach oraz wydanych interpretacjach.
Rozporządzenie 2023/2854, znane jako Akt w sprawie danych (Data Act), wprowadza nowe obowiązki i prawa dla firm przetwarzających dane z produktów skomunikowanych (IoT) i usług powiązanych. Od 12 września przedsiębiorcy w Polsce muszą ustalić, czy są „użytkownikami” lub „posiadaczami danych” w rozumieniu DA oraz jakie konsekwencje ma ten status dla ich relacji z innymi podmiotami i zgodności z RODO.
04.03.2025






© Portal Poradyodo.pl