Aktualny

UODO razem z DPC i platformami internetowymi przeciw fałszywym reklamom „celeb bait”

Dodano: 7 października 2025
UODO razem z DPC i platformami internetowymi przeciw fałszywym reklamom „celeb bait”

UODO wraz z DPC oraz platformami internetowymi, w tym Meta, wdraża skuteczne narzędzia walki z fałszywymi reklamami „celeb bait” i deepfake. Poznaj zasady działania systemu, nowe mechanizmy ochrony oraz sposoby zgłaszania naruszeń na platformach społecznościowych.

Nowe narzędzia ochrony użytkowników mediów społecznościowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, wspólnie z irlandzką Komisją Ochrony Danych (Data Protection Commission, DPC), prowadzi zaawansowane działania mające na celu opracowanie skutecznych narzędzi ochrony przed fałszywymi reklamami i oszustwami w internecie. Dialog z przedstawicielami platform społecznościowych, takich jak Meta, koncentruje się na wdrażaniu technologii zgodnej z zasadami ochrony danych – realnie podnosząc poziom bezpieczeństwa użytkowników.

„Celeb bait” to rodzaj internetowego oszustwa polegającego na wykorzystywaniu wizerunku osób publicznych lub innych użytkowników bez ich wiedzy i zgody do celów niezgodnych z prawem, w tym wyłudzenia informacji, środków finansowych, czy korzyści majątkowych. Techniki te są coraz częściej opierane o deepfake, a tworzone materiały mogą wprowadzać odbiorców w błąd sugerując ich autentyczność.

Walka z „celeb bait” i deepfake w reklamach

Zjawisko „celeb bait” polega na nieuprawnionym wykorzystywaniu wizerunku znanych osób oraz zwykłych użytkowników mediów społecznościowych w reklamach służących wyłudzeniu danych osobowych lub pieniędzy. Popularne w tym procederze staje się korzystanie z materiałów tworzonych technologią „deepfake”, czyli generowanych lub modyfikowanych przez sztuczną inteligencję obrazów, dźwięków i filmów – wyglądających autentycznie, mogących wprowadzać odbiorców w błąd.

Mechanizm ochronny wdrożony przez Meta

Meta we współpracy z UODO wdrożyła specjalny system chroniący wizerunek znanych osób i użytkowników platform społecznościowych. Rozwiązanie polega na utrzymywaniu bezpiecznej bazy danych profilowych obrazów, utworzonych za zgodą i wiedzą osoby, której wizerunek jest przechowywany. Jeśli reklama korzysta z obrazu podobnego do przechowywanego w bazie, system automatycznie inicjuje procedurę zgłoszenia – a taki materiał zostaje usunięty z platformy. Przed wydaniem zgody użytkownicy są informowani o zasadach działania systemu i sposobie przechowywania danych.

3 WAŻNE WSKAZÓWKI:

  1. UODO prowadzi współpracę z platformami społecznościowymi (Facebook, Instagram), wdrażając rozwiązania ułatwiające szybkie zgłaszanie i usuwanie fałszywych reklam oraz profili podszywających się pod osoby publiczne.

  2. Osoby, których wizerunek jest wykorzystywany, mogą zgłaszać reklamy typu „celeb bait” bezpośrednio na platformach, klikając odpowiednią opcję raportowania i postępując zgodnie z instrukcjami.

  3. Meta wdrożyła narzędzia oparte o rozpoznawanie twarzy, które porównują zdjęcia profilowe podejrzanych kont z oficjalnymi profilami znanych osób i umożliwiają automatyczne usuwanie fałszywych treści.

Jak zgłaszać naruszenia?

Użytkownicy zaniepokojeni niewłaściwym wykorzystaniem wizerunku w reklamach typu „celeb bait” mogą zgłosić problem bezpośrednio w platformie Meta – klikając trzy kropki przy reklamie, wybierając „Zgłoś reklamę” i podążając za instrukcjami na ekranie. To jeden ze sposobów na zwiększenie kontroli nad własnymi danymi i skuteczną reakcję na przypadki naruszenia.

W polskich mediach opisywane są przypadki, gdzie ofiarą „celeb bait” padła m.in. Jolanta Kwaśniewska – jej wizerunek został wykorzystany w reklamach rzekomego programu, które miały na celu wyłudzenie pieniędzy od starszych osób. Oszuści zmodyfikowali prawdziwy materiał wideo, podkładając fałszywe treści i manipulując ruchem ust, co sprawiało wrażenie autentyczności.

Nacisk na ochronę prawną

Prezes UODO zapowiada, że urząd będzie kontynuował współpracę z przedstawicielami platform oraz inspektorami ochrony danych (IOD). Celem jest wypracowanie kolejnych rozwiązań, które zgodnie z prawem przełożą się na jeszcze wyższy poziom ochrony użytkowników. Każda indywidualna skarga rozpatrywana jest w oparciu o najskuteczniejsze metody ochrony prawnej oraz organizacyjnej.

Zjawisko „celeb bait” jest traktowane jako groźna praktyka naruszająca prawo ochrony danych osobowych oraz wizerunku i stanowi przedmiot działań prewencyjnych, edukacyjnych i legislacyjnych polskich organów, głównie UODO. UODO zaleca szybkie zgłaszanie wszelkich tego typu reklam i profili oraz korzystanie z wdrażanych mechanizmów ochrony na platformach społecznościowych.

Źródło:

 UODO

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x