Aktualny

Prezes UODO podpisał oświadczenie o zarządzaniu danymi i rozwoju AI na Global Privacy Assembly

Dodano: 22 września 2025
Prezes UODO podpisał oświadczenie o zarządzaniu danymi i rozwoju AI na Global Privacy Assembly

Podczas 47. międzynarodowej konferencji Global Privacy Assembly w Seulu prezes UODO Mirosław Wróblewski podpisał wspólne oświadczenie dotyczące ram zarządzania danymi i rozwoju innowacyjnej, a zarazem chroniącej prywatność sztucznej inteligencji. Dokument określa standardy mające zapewnić bezpieczny rozwój AI oraz skuteczniejszą ochronę danych osobowych.

Prezes UODO podpisał oświadczenie ws. rozwoju AI

Podczas trwającej w Seulu 47. konferencji Global Privacy Assembly prezes UODO Mirosław Wróblewski dołączył do grona sygnatariuszy „Wspólnego oświadczenia w sprawie budowania wiarygodnych ram zarządzania danymi w celu wspierania rozwoju innowacyjnej i chroniącej prywatność sztucznej inteligencji”.

Dokument ten został zapoczątkowany w lutym 2025 r. przez organy ochrony danych z Francji (CNIL), Irlandii (DPC), Korei Południowej (PIPC), Wielkiej Brytanii (ICO) i Australii (OAIC). W Seulu do inicjatywy dołączyły kolejne organy, w tym Polska, Kanada, Hongkong, Makau oraz członkowie Europejskiej Rady Ochrony Danych.

  1. Ochrona danych osobowych a innowacyjna sztuczna inteligencja

Oświadczenie koncentruje się na tworzeniu standardów zarządzania danymi, które mają równocześnie umożliwiać rozwój technologii AI i chronić podstawowe prawa obywateli, w tym prawo do prywatności i ochrony danych osobowych.

Sygnatariusze zadeklarowali wspólną wymianę informacji, opracowywanie wspólnych polityk bezpieczeństwa oraz monitorowanie ryzyk związanych z technologią AI. W dokumencie wskazano szczególne zagrożenia, takie jak dyskryminacja, stronniczość algorytmów, dezinformacja czy halucynacje generowane przez sztuczną inteligencję.

Udział UODO w tworzeniu globalnych standardów

Podczas uroczystości podpisania oświadczenia prezes UODO podkreślił, że rozwój AI wymaga nie tylko nowych rozwiązań technologicznych, ale także adaptacji przepisów prawa. „Prawo najczęściej zostaje w tyle za rozwojem technologii, jednak naszym zadaniem jest robienie wszystkiego, aby tę lukę możliwie zmniejszyć” – zaznaczył Mirosław Wróblewski.

Prezes UODO wskazał także, że urząd dąży do uwzględniania zasad privacy by design już na etapie projektowania nowych rozwiązań, współpracując z administracją publiczną oraz sektorem prywatnym.

Global Privacy Assembly 2025 – znaczenie dla praktyki

Dla osób zajmujących się ochroną danych osobowych kluczowym przesłaniem GPA 2025 jest potrzeba integracji perspektywy prawnej i technologicznej w procesie wdrażania rozwiązań sztucznej inteligencji. Oświadczenie sygnatariuszy może w przyszłości wpływać na europejskie i krajowe regulacje dotyczące zarządzania danymi w AI, wyznaczając globalny standard ochrony prywatności.

Oto najważniejsze punkty wspólnego oświadczenia dotyczącego budowy wiarygodnych ram zarządzania danymi w celu wspierania rozwoju innowacyjnej i chroniącej prywatność sztucznej inteligencji 11 lutego 2025 r.:

  1. Sztuczna inteligencja (SI) stwarza ogromne możliwości dla dobra ludzkości, innowacji w nauce, gospodarce i społeczeństwie jako całości. Jednocześnie niesie ze sobą istotne ryzyka dla ochrony praw podstawowych, takich jak ochrona danych i prywatność, a także zagrożenia związane z dyskryminacją, dezinformacją oraz tzw. halucynacjami, które często wynikają z niewłaściwego przetwarzania danych.

  2. Uznajemy potrzebę pełnego budowania zaufania publicznego i wykorzystania transformacyjnych korzyści, jakie może przynieść SI. Przypominamy, że rozwój i wdrażanie SI powinny następować w zgodzie z regulacjami dotyczącymi ochrony danych i prywatności oraz innymi normami. Obejmuje to wdrażanie zasad prywatności w fazie projektowania systemów SI już od etapu planowania, a także ustanawianie solidnych wewnętrznych ram zarządzania danymi. Ramy te powinny uwzględniać techniczne i proceduralne zabezpieczenia umożliwiające skuteczne zarządzanie oraz ograniczanie ryzyk na każdym etapie cyklu życia systemu SI.

  3. Uznajemy ponadto, że w obecnym środowisku związanym z rozwojem i wdrażaniem SI, przetwarzanie danych stało się niezwykle złożone. W szczególności:
    a. Jest ono rozwijane i stosowane w wielu sektorach, w tym w ochronie zdrowia, usługach publicznych, bezpieczeństwie publicznym, kadrach czy edukacji;
    b. Obejmuje dużą liczbę interesariuszy rozsianych po całym świecie i skomplikowane łańcuchy wartości, w tym twórców zbiorów danych, dostawców modeli, platformy hostingowe danych i modeli, integratorów, annotatorów, podmioty wdrażające systemy i użytkowników końcowych;
    c. Funkcjonuje na dużą skalę, przy czym technologie SI wymagają ogromnych ilości danych, które są podstawą tych systemów;
    d. Wymaga złożonego przetwarzania danych, co stwarza poważne wyzwania dla ich kontroli i zwiększa potrzebę przejrzystości, aby chronić prywatność i inne prawa podstawowe;
    e. Ewoluuje w bardzo szybkim tempie, a przełomowe osiągnięcia naukowe i technologiczne notowane są niemal codziennie.

  4. Potrzeba jasnych odpowiedzi i pewności prawnej dla obywateli i przedsiębiorców staje się coraz bardziej nagląca, aby umożliwić rozwój SI w ramach wiarygodnego systemu zarządzania danymi. Jednocześnie stosowanie regulacji powinno pozostawiać odpowiedni margines elastyczności, aby umożliwić powstawanie różnych innowacyjnych rozwiązań zgodnych z ochroną prywatności i danych osobowych. Uznajemy zatem znaczenie wspierania uczestników ekosystemu SI w ich wysiłkach na rzecz zgodności z przepisami o ochronie danych i prywatności oraz pomoc w łączeniu innowacyjności z poszanowaniem praw jednostek. Podkreślając wiodącą rolę organów ochrony danych w kształtowaniu ładu w obszarze danych wobec nowych wyzwań związanych z SI, zobowiązujemy się do:

Wzmacniania wspólnego zrozumienia podstaw prawnych przetwarzania danych w kontekście uczenia SI w naszych jurysdykcjach.

  1. Należy opracować jasne standardy i wymagania, aby zapewnić zgodne z prawem przetwarzanie danych treningowych SI – czy to na podstawie zgody, konieczności umownej, uzasadnionego interesu, czy innych przesłanek prawnych. Należy uwzględniać przy tym różne czynniki, w tym specyficzne cele rozwoju SI, charakter wymaganych danych, uzasadnione oczekiwania osób, których dane dotyczą, oraz strategie ograniczania ryzyk.

  2. Wymiany informacji i budowania wspólnego rozumienia proporcjonalnych środków bezpieczeństwa opartych na rzetelnych, naukowych i dowodowych ocenach oraz dostosowanych do różnorodnych przypadków użycia. Skuteczność tych środków powinna być regularnie aktualizowana, by nadążać za ewoluującymi technologiami i praktykami przetwarzania danych w SI.

  3. Stałego monitorowania zarówno technicznych, jak i społecznych implikacji SI oraz korzystania z wiedzy i doświadczenia organów ochrony danych oraz innych podmiotów, w tym organizacji pozarządowych, władz publicznych, środowisk akademickich i przedsiębiorstw, w sprawach dotyczących polityk związanych z SI, kiedy jest to możliwe.

  4. Ograniczania niepewności prawnych i zapewnienia przestrzeni dla innowacji, w sytuacjach gdy przetwarzanie danych jest niezbędne do rozwoju i wdrażania SI. Może to obejmować rozwiązania instytucjonalne, takie jak regulatory piaskownice, a także narzędzia do wymiany dobrych praktyk. Rozwiązania te powinny być oparte na zaufaniu publicznym i zgodne z zasadami prywatności oraz ochrony danych.

  5. Wzmacniania współpracy z właściwymi organami, w tym odpowiedzialnymi za konkurencję, ochronę konsumentów i własność intelektualną, aby ułatwiać spójność i wspierać synergię między różnymi obowiązującymi reżimami regulacyjnymi dotyczącymi systemów, narzędzi i aplikacji SI. Należy także zachęcać do prowadzenia dialogów z udziałem różnych uczestników ekosystemu SI.

Pełny tekst oświadczenia dostępny jest w języku angielskim pod linkiem: https://www.cnil.fr/sites/default/files/2025-02/joint_statement_on_data_governance.pdf

Źródło:

UODO

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x