Aktualny

IOD w służbach musi być niezależny – konieczna jest zmiana przepisów

Dodano: 9 października 2025
IOD w służbach musi być niezależny – konieczna jest zmiana przepisów

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwrócił się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o pilną nowelizację ustawy z 14 grudnia 2018 r. dotyczącej przetwarzania danych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości. UODO wskazuje na niezgodność przepisów dotyczących inspektorów ochrony danych w służbach takich jak np. policja, straż miejska, straż graniczna z unijną dyrektywą 2016/680 oraz zagrożenie dla niezależności IOD.

Prezes UODO ponownie apeluje o zmiany w przepisach dotyczących IOD

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych skierował do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pismo, w którym domaga się nowelizacji ustawy z 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości.

Jak wskazał, obecne przepisy nie tylko budzą wątpliwości interpretacyjne, ale pozostają też w sprzeczności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680. Ostatnie wystąpienie Prezesa UODO jest ponownym sygnałem dla resortu – poprzedni apel w tej sprawie został złożony już w 2022 roku.

Nieprawidłowe przypisanie zadań IOD a niezależność inspektora ochrony danych

Według UODO, wątpliwości budzą przede wszystkim przepisy art. 37 ust. 3 i art. 38 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2018 r. Przewidują one możliwość powierzania inspektorowi ochrony danych obowiązków należących do administratora, m.in. przeprowadzania oceny skutków dla ochrony danych oraz składania wniosku o uprzednie konsultacje do Prezesa UODO.

Prezes Urzędu podkreśla, że zgodnie z dyrektywą 2016/680 (art. 27 i art. 28) obowiązki te spoczywają wyłącznie na administratorze danych. Przeniesienie ich na IOD prowadziłoby do konfliktu interesów, naruszając wymóg niezależnego wykonywania zadań przez inspektora.

Brak jasnych zasad zgłaszania IOD w służbach – luka w przepisach

UODO zwraca także uwagę na brak szczegółowych przepisów regulujących zawiadomienia dotyczące wyznaczenia, odwołania lub zmiany danych inspektora ochrony danych w strukturach organów ścigania.

W przeciwieństwie do ustawy z 10 maja 2018 r. (dotyczącej ogólnej ochrony danych), przepisy z 2018 roku nie określają, jakie informacje administrator powinien przekazywać Prezesowi UODO oraz w jakich przypadkach należy aktualizować zgłoszenie. Brak takiej precyzji, jak ocenia Urząd, utrudnia jednolite stosowanie prawa przez organy takie jak Policja czy straże miejskie.

Dyrektywa 2016/680 wymaga pełnej zgodności z prawem krajowym

Dyrektywa 2016/680, określająca zasady przetwarzania danych przez organy ścigania, jasno rozgranicza obowiązki administratora i zadania inspektora ochrony danych. Rolą IOD jest doradztwo, monitorowanie zgodności i współpraca z organem nadzorczym – nie zaś podejmowanie działań merytorycznych w imieniu administratora.

Przy obecnym stanie prawnym inspektor ochrony danych musiałby de facto oceniać własne działania, co podważa niezależność funkcji oraz narusza art. 34 lit. b i c dyrektywy 2016/680.

Apel UODO o pilne prace legislacyjne

W podsumowaniu pisma Prezes UODO wnioskuje o rozpoczęcie prac nad zmianą ustawy i dostosowanie jej do wymogów prawa unijnego. Podkreśla, że uregulowanie statusu i zadań IOD ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia transparentnego systemu ochrony danych w sektorze bezpieczeństwa publicznego.

Źródło:

 UODO

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x