
Pytanie:
Organ prowadzący (gmina) przeprowadza kontrole w szkołach m.in. pod kątem poprawności wpisów w systemie informacji oświatowej (SIO). Czy w związku z tym dyrektor szkoły ma prawo udostępnić kontrolującemu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (dane szczególne)? Kontrolujący ma prawo wglądu do orzeczeń tylko na terenie szkoły. Natomiast poza szkołą - tylko w formie zanonimizowanej. Niemniej jednak nie widzę podstawy prawnej takiego przetwarzania (udostępniania na terenie szkoły). A poza tym anonimizacja ma uniemożliwić identyfikację dziecka. Ale w przypadku szkół w małych miejscowościach (gdzie np. wiadomo, że tylko jedno dziecko w szkole/klasie ma takie orzeczenie) taka anonimizacja nie gwarantuje braku możliwości identyfikacji. W związku z tym czy faktycznie dyrektor szkoły ma prawo udostępnić orzeczenia organowi prowadzącemu (na terenie szkoły) i jaka jest podstawa prawna takiego udostępnienia? Czy w przypadku „małych" jednostek udostępnianie nawet zanonimizowanych orzeczeń powinno być dopuszczalne?
Korzyści
-
Czy anonimizacja orzeczeń wystarcza, by uniknąć naruszenia danych osobowych?
-
Jaka jest podstawa prawna do udostępniania organowi prowadzącemu danych o uczniach z orzeczeniami?
-
Czy w małych szkołach możliwe jest skuteczne zanonimizowanie danych ucznia z orzeczeniem?
-
Jak dyrektor powinien przygotować się do kontroli SIO, by nie naruszyć RODO?
Pozostało jeszcze 70% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
- Niezbędne wzory dokumentów – gotowe do wypełnienia, w pełni edytowalne, zgodne z RODO
- Listy kontrolne, które pokażą Ci, czy Ty i Twoja organizacja jesteście dostosowani do RODO w 100%
- Dostęp do pełnej bazy porad przez 24h
Autor: Marcin Sarna
Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.