anonimizacja danych

Automatyczna skrzynia biegów

 Udostępnienie akt sprawy zawierających fakturę sprzedaży pojazdu – czy należy zanonimizować dane kupującego?

Pytanie:  Do wydziału komunikacji wpłynął wniosek o udostępnienie akt sprawy oraz możliwość wykonania fotokopii. Pismo wniósł pełnomocnik osoby zainteresowanej. Organ dokonał rejestracji pojazdu na podstawie m.in. dowodu własności t.j. faktury sprzedaży. Na fakturze widnieje jako sprzedający nazwa firmy, jako kupujący Pan / Pani. Pełnomocnik osoby, złożyła wniosek o udostępnienie akt sprawy oraz możliwość wykonania fotokopii. Organ udostępni kopię faktury sprzedaży pojazdu niemniej jednak ma wątpliwości co do udostępnienia danych kupującego będących na tej fakturze sprzedaży. Czy organ powinien udostępnić fakturę z wszelkimi danymi czy powinien zanonimizować dane kupującego?
Korzyści 

Czy organ administracji publicznej może udostępnić fakturę z pełnymi danymi kupującego?
Nie. Organ powinien zanonimizować dane osobowe kupującego, jeśli ich ujawnienie nie jest niezbędne dla ochrony interesu prawnego wnioskodawcy.

Jak pogodzić prawo wglądu do akt sprawy z obowiązkiem ochrony danych osobowych?
Należy umożliwić dostęp tylko w takim zakresie, jaki jest niezbędny do ochrony interesu prawnego, jednocześnie anonimizując dane osób trzecich.

Jakie dane należy usunąć z faktury przed jej udostępnieniem zgodnie z RODO?
Imię i nazwisko nabywcy, adres zamieszkania, PESEL, numer dokumentu tożsamości; można pozostawić inicjały, dane pojazdu, datę i cenę sprzedaży.

Czy dyrektor szkoły może udostępnić orzeczenie o kształceniu specjalnym ucznia organowi prowadzącemu?

Czy dyrektor szkoły może udostępnić orzeczenie o kształceniu specjalnym ucznia organowi prowadzącemu?

Pytanie:  Organ prowadzący (gmina) przeprowadza kontrole w szkołach m.in. pod kątem poprawności wpisów w systemie informacji oświatowej (SIO). Czy w związku z tym dyrektor szkoły ma prawo udostępnić kontrolującemu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (dane szczególne)? Kontrolujący ma prawo wglądu do orzeczeń tylko na terenie szkoły. Natomiast poza szkołą - tylko w formie zanonimizowanej. Niemniej jednak nie widzę podstawy prawnej takiego przetwarzania (udostępniania na terenie szkoły). A poza tym anonimizacja ma uniemożliwić identyfikację dziecka. Ale w przypadku szkół w małych miejscowościach (gdzie np. wiadomo, że tylko jedno dziecko w szkole/klasie ma takie orzeczenie) taka anonimizacja nie gwarantuje braku możliwości identyfikacji. W związku z tym czy faktycznie dyrektor szkoły ma prawo udostępnić orzeczenia organowi prowadzącemu (na terenie szkoły) i jaka jest podstawa prawna takiego udostępnienia? Czy w przypadku „małych" jednostek udostępnianie nawet zanonimizowanych orzeczeń powinno być dopuszczalne?
Korzyści 
  • Z porady dowiesz się m.in.:

  • Czy dyrektor szkoły może udostępnić orzeczenia o kształceniu specjalnym organowi prowadzącemu podczas kontroli SIO?

  • Czy anonimizacja orzeczeń wystarcza, by uniknąć naruszenia danych osobowych?

  • Jaka jest podstawa prawna do udostępniania organowi prowadzącemu danych o uczniach z orzeczeniami?

  • Czy w małych szkołach możliwe jest skuteczne zanonimizowanie danych ucznia z orzeczeniem?

  • Jak dyrektor powinien przygotować się do kontroli SIO, by nie naruszyć RODO?

 

ochrona danych 27 (6)

Anonimizacja czy pseudonimizacja – które rozwiązanie zastosować

Każdy administrator danych osobowych ma obowiązek wdrażania odpowiednich środków bezpieczeństwa przetwarzania danych. Odpowiednich czyli jakich? RODO nie definiuje takich środków, ale przykładowo wskazuje m.in. pseudonimizację. Z kolei anonimizacja to jedna z metod usunięcia danych osobowych. Zarówno pseudonimizacja jak i anonimizacja są więc narzędziami ochrony danych osobowych. Pseudonimizacja i anonimizacja to pojęcie podobnie brzmiące, a mimo tego istotnie różnią się od siebie. Różnice te przedstawiamy w artykule. Dowiesz się z niego także, jakie są metody i techniki pseudonimizacji, jak i anonimizacji danych.

Czym jest anonimizacja danych osobowych - brak definicji w rozporządzeniu unijnym

Przepisy RODO nie zawierają definicji anonimizacji. Wiemy jedynie, że zasady ochrony danych nie powinny mieć zastosowania do informacji anonimowych ani do danych osobowych anonimowych (motyw 26 RODO). Informacje anonimowe to takie, które nie wiążą się ze zidentyfikowaną lub możliwą do zidentyfikowania osobą fizyczną. Co za tym idzie, dane zanonimizowane, to takie dane na podstawie których osób, je obejmujących, w ogóle nie można zidentyfikować lub już nie można zidentyfikować. De facto nie są to już dane osobowe. Można powiedzieć, że sformułowanie "dane osobowe zanonimizowane" to oksymoron.

Mimo tego Grupa Robocza Art. 29 w opinii 05/2014 10 kwietnia 2014 r. w sprawie technik anonimizacji wskazała, że anonimizacja stanowi dalsze przetwarzanie danych osobowych. W konsekwencji anonimizacja, tak jak każda inna operacja przetwarzania, musi być oparta na jednej z podstaw przetwarzania wynikających z RODO i uwzględniać reguły przetwarzania tych danych, w szczególności zasadę ograniczenia celu przetwarzania i zasadę ograniczonego przechowywania.

Anonimizacja to takie przetwarzanie danych osobowych, które prowadzi do nieodwracalnego uniemożliwienia zidentyfikowania osoby, której dane dotyczą, na skutek usunięcia danych i wszelkich powiązań między danymi osobowymi a osobami, których dane dotyczą. Innymi słowy, anonimizacja oznacza przetwarzanie danych osobowych w celu osiągnięcia ich anonimowości.

Anonimizacja jest procesem nieodwracalnym.

Korzyści 

W temacie tygodnia:

  • dowiesz się, czym różni się anonimizacja od pseudonimizacji,

  • sprawdzisz, które rozwiązanie jest nieodwracalne, a które ma charakter tymczasowy,

  • poznasz techniki anonimizacji i pseudonimizacji.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x