Ogólne rozporządzenie o ochronie danych nie precyzuje, w jakiej formie powinna zostać udzielona zgoda na przetwarzanie danych osobowych przez osobę fizyczną, której dane dotyczą. Czy taką zgodę można pozyskać w formie ustnej? Sprawdź, czy zgodnie z RODO zgoda w takiej formie będzie ważna.
U każdego pracodawcy może powstać kasa zapomogowo-pożyczkowa (KZP), z której mogą korzystać nie tylko pracownicy, ale także emeryci i renciści. W związku z udzielaniem pożyczek dochodzi do przetwarzania przez KZP danych osobowych - zarówno w dokumentach papierowych jak i elektronicznie. Przybliżamy zasady ochrony danych osobowych w kasie zapomogowo-pożyczkowej według RODO.
Dokumenty udostępniane jako informacja publicznych podlegają anonimizacji przede wszystkim ze względu na ochronę prywatności. Podmiot publiczny musi więc anonimizować dokumenty z danymi osobowymi, zanim udostępni je w charakterze informacji publicznej. Wymóg anonimizacji wynika zarówno z ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i z RODO. Sprawdź, jak może wyglądać anonimizacja danych z dokumentów.
Administrator ma obowiązek zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a w niektórych przypadkach także osobom, których te dane dotyczą. To jednak nie wszystko. Rolą administratora jest także dokumentowanie naruszeń danych osobowych. Co istotne, dotyczy to także takich naruszeń, których nie trzeba zgłaszać. Sprawdź, jakie naruszenia ochrony danych należy dokumentować i jak to robić.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl