Przetwarzanie danych osobowych w urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego lub w samorządowych jednostkach organizacyjnych z całą pewnością cechuje się pewną specyfiką. W dużej mierze jest ono bowiem oparte na konieczności realizacji obowiązku prawnego lub zadań publicznych. Przedstawiamy 9 rad naszych ekspertów dotyczących różnych aspektów przetwarzania danych w jednostkach samorządowych.
Przekazanie danych przez administratora kontrahentowi, który nie ma własnego celu i podstawy przetwarzania, wymaga zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych. Rodzi się pytanie, w jaki sposób zdefiniować w umowie powierzenia danych osobowych zakres czyli rodzaj przekazywanych danych. Zakres ten w przypadku ramowej umowy o współpracy może być bowiem bardzo szeroki. Wskazujemy, w jaki sposób można określić rodzaj (zakres) danych osobowych w związku z powierzeniem przetwarzania danych.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której do urzędu wpłynęła skarga podpisana przez osobę skarżącego, wskutek czego możliwa stała się jego identyfikacja. Urząd ujawnił pismo ze skargą osobom, których ta skarga dotyczyła. Sprawdzamy, czy takie działanie stanowi naruszenie ochrony danych w świetle RODO i może skończyć się karą nałożoną przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podpisując umowę ubezpieczenia grupowego, pracodawca udostępnia firmie ubezpieczeniowej dane osobowe swoich pracowników. Dowiedz się, czy w związku z przetwarzaniem danych osobowych pracowników objętych ubezpieczeniem grupowym musisz zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania danych.
Nakładając karę za naruszenie RODO, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych musi brać pod uwagę liczne kryteria związane m.in. z działaniami administratora danych osobowych po naruszeniu. Kryteria te przesądzają o tym, czy Prezes UODO wymierzy karę pieniężną, a jeśli tak, to w jakiej wysokości.
Privacy by design to obok reguły privacy by default jedna z podstawowych zasad RODO. Jest to inaczej zasada prywatności w fazie projektowania. Zgodnie z nią administrator danych musi zastosować odpowiednie środki bezpieczeństwa. Innymi słowy, musi on na etapie projektowania, a więc jeszcze przed rozpoczęciem przetwarzania uwzględnić w odpowiednim zakresie ochronę danych osobowych i wdrożyć stosowne środki bezpieczeństwa danych.
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl