Privacy by design to obok reguły privacy by default jedna z podstawowych zasad RODO. Jest to inaczej zasada prywatności w fazie projektowania. Zgodnie z nią administrator danych musi zastosować odpowiednie środki bezpieczeństwa. Innymi słowy, musi on na etapie projektowania, a więc jeszcze przed rozpoczęciem przetwarzania uwzględnić w odpowiednim zakresie ochronę danych osobowych i wdrożyć stosowne środki bezpieczeństwa danych.
Gmina jest odpowiedzialna za ochronę środowiska. W miejscach publicznych lecz odosobnionych dochodzi do notorycznego wyrzucania śmieci i odpadów. W związku z tym gmina może rozważać zakup tzw. fotopułapki - specjalne kamery do rejestrowania obrazu i dźwięku - m.in. w celu ustalenia odpowiedzialnego i zobowiązania go do usunięcia śmieci. Sprawdź, czy instalacja fotopułapek przez gminę walce z dzikimi wysypiskami śmieci jest zgodna z RODO.
Pytanie: Policja wystąpiła do szpitala z pismem, w którym żąda udostępnienia imion i nazwisk pacjentów hospitalizowanych przez lekarza, wobec którego toczy się postępowanie? Czy należy udostępnić te dane?
W czasie pandemii popularność zyskała nowa forma świadczeń zdrowotna dla pacjentów – teleporada. Co istotne wiąże się ona z przetwarzaniem danych osobowych za pośrednictwem środków komunikacji na odległość. Niejednokrotnie są to dane o zdrowiu, a więc zaliczane do danych szczególnej kategorii. To wymaga położenia szczególnego nacisku na ich bezpieczeństwo. Podpowiadamy jak przeprowadzać teleporady zgodne z RODO.
31 grudnia 2020 r. mija termin na dostosowanie zasad prowadzenia dokumentacji medycznej do nowych przepisów. Począwszy od nowego roku dokumentacja będzie musiała być prowadzona – co do zasady – wyłącznie w formie elektronicznej. Z tym wiążą się też pewne obowiązki związane z bezpieczeństwem danych osobowych.
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl