Privacy by design to obok reguły privacy by default jedna z podstawowych zasad RODO. Jest to inaczej zasada prywatności w fazie projektowania. Zgodnie z nią administrator danych musi zastosować odpowiednie środki bezpieczeństwa. Innymi słowy, musi on na etapie projektowania, a więc jeszcze przed rozpoczęciem przetwarzania uwzględnić w odpowiednim zakresie ochronę danych osobowych i wdrożyć stosowne środki bezpieczeństwa danych.
Gmina jest odpowiedzialna za ochronę środowiska. W miejscach publicznych lecz odosobnionych dochodzi do notorycznego wyrzucania śmieci i odpadów. W związku z tym gmina może rozważać zakup tzw. fotopułapki - specjalne kamery do rejestrowania obrazu i dźwięku - m.in. w celu ustalenia odpowiedzialnego i zobowiązania go do usunięcia śmieci. Sprawdź, czy instalacja fotopułapek przez gminę walce z dzikimi wysypiskami śmieci jest zgodna z RODO.
Pytanie: Policja wystąpiła do szpitala z pismem, w którym żąda udostępnienia imion i nazwisk pacjentów hospitalizowanych przez lekarza, wobec którego toczy się postępowanie? Czy należy udostępnić te dane?
W czasie pandemii popularność zyskała nowa forma świadczeń zdrowotna dla pacjentów – teleporada. Co istotne wiąże się ona z przetwarzaniem danych osobowych za pośrednictwem środków komunikacji na odległość. Niejednokrotnie są to dane o zdrowiu, a więc zaliczane do danych szczególnej kategorii. To wymaga położenia szczególnego nacisku na ich bezpieczeństwo. Podpowiadamy jak przeprowadzać teleporady zgodne z RODO.
31 grudnia 2020 r. mija termin na dostosowanie zasad prowadzenia dokumentacji medycznej do nowych przepisów. Począwszy od nowego roku dokumentacja będzie musiała być prowadzona – co do zasady – wyłącznie w formie elektronicznej. Z tym wiążą się też pewne obowiązki związane z bezpieczeństwem danych osobowych.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl