
Zgłoszenie naruszenia ochrony danych bardzo często zawiera dane osobowe np. pracowników administratora. Jak zatem postąpić, gdy administrator będący podmiotem publicznym otrzymuje żądanie udostępnienia zgłoszenia jako informacji publicznej? Sprawdź, czy taką informację należy udostępnić i w jakim zakresie.

Czy w urzędzie gminy, który swoje zadania wykonuje na podstawie przepisów prawa, zobowiązany jest do przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych? Czy obowiązek oceny skutków dla ochrony danych obejmuje administrację samorządową? Sprawdzamy, czy wyłączenia w zakresie DPIA dotyczą podmiotów publicznych.

Obecnie najbardziej rekomendowaną metodą przeciwdziałania epidemii COVID-19 jest stosowanie szczepień. Zagadnienia związane ze szczepieniami ochronnymi uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Zasadą jest, że w celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych wśród pracowników narażonych na działanie biologicznych czynników chorobotwórczych przeprowadza się zalecane szczepienia ochronne wymagane przy wykonywaniu czynności zawodowych. Nie są wykluczone sytuacje, w których pracodawcy będą oferowali bonusy dla pracowników, którzy się zaszczepili. Sprawdź, na jakiej podstawie przetwarzać ich dane osobowe.

W pewnych przypadkach prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej nie jest obowiązkowe. Oznacza to, że dany podmiot leczniczy nie musi wówczas spełniać szczególnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych znajdujących się w tej dokumentacji

Pracodawca jako administrator ma obowiązek zgłoszenia naruszenia ochrony danych w przypadku, gdy występuje co najmniej średnie ryzyko naruszenia praw i wolności podmiotów danych. W takim przypadku ma on na to 72 godziny od momentu powzięcia informacji o zdarzeniu. Przedstawiamy 5 przypadków „z życia wziętych”, w których pracodawca musi rozważyć zasadność zgłoszenia.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego wyłączona została możliwość oparcia się o przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora. Na przesłankę tę bowiem nie mogą powoływać się organy publiczne przetwarzające dane osobowe w ramach realizacji swoich zadań. Jaką zatem podstawę prawną podać w przypadku przetwarzania danych osobowych w celu dochodzenia roszczeń przez jednostkę?
W jaki sposób biblioteka publiczna powinna przechowywać dane osobowe czytelników zgodnie z RODO? Jak długo można je legalnie archiwizować, a kiedy trzeba je usunąć? Artykuł wyjaśnia zasady ustalania okresu retencji, realizacji prawa do bycia zapomnianym, przeprowadzania analizy ryzyka oraz obowiązki biblioteki związane z prowadzeniem Biuletynu Informacji Publicznej i przetwarzaniem danych przez jednostki samorządowe.
Masz problem związany z ochroną danych osobowych? Napisz do nas i dowiedz się, jak powinieneś postąpić. Nasz ekspert odpowie na wszystkie Twoje pytania.
Zadaj pytanie ekspertowi »Zadawaj pytania na żywo, prowadź dyskusję i rozwiąż swoje problemy związane z ochroną danych osobowych.
Sprawdź kiedy »Nasi eksperci przygotują dokumentację ODO zgodną z Twoimi potrzebami






© Portal Poradyodo.pl