Czy w urzędzie gminy, który swoje zadania wykonuje na podstawie przepisów prawa, zobowiązany jest do przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych? Czy obowiązek oceny skutków dla ochrony danych obejmuje administrację samorządową? Sprawdzamy, czy wyłączenia w zakresie DPIA dotyczą podmiotów publicznych.
Obecnie najbardziej rekomendowaną metodą przeciwdziałania epidemii COVID-19 jest stosowanie szczepień. Zagadnienia związane ze szczepieniami ochronnymi uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Zasadą jest, że w celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych wśród pracowników narażonych na działanie biologicznych czynników chorobotwórczych przeprowadza się zalecane szczepienia ochronne wymagane przy wykonywaniu czynności zawodowych. Nie są wykluczone sytuacje, w których pracodawcy będą oferowali bonusy dla pracowników, którzy się zaszczepili. Sprawdź, na jakiej podstawie przetwarzać ich dane osobowe.
W pewnych przypadkach prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej nie jest obowiązkowe. Oznacza to, że dany podmiot leczniczy nie musi wówczas spełniać szczególnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych znajdujących się w tej dokumentacji
Pracodawca jako administrator ma obowiązek zgłoszenia naruszenia ochrony danych w przypadku, gdy występuje co najmniej średnie ryzyko naruszenia praw i wolności podmiotów danych. W takim przypadku ma on na to 72 godziny od momentu powzięcia informacji o zdarzeniu. Przedstawiamy 5 przypadków „z życia wziętych”, w których pracodawca musi rozważyć zasadność zgłoszenia.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego wyłączona została możliwość oparcia się o przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora. Na przesłankę tę bowiem nie mogą powoływać się organy publiczne przetwarzające dane osobowe w ramach realizacji swoich zadań. Jaką zatem podstawę prawną podać w przypadku przetwarzania danych osobowych w celu dochodzenia roszczeń przez jednostkę?
Karę 10 tys. zł nałożono na Prezesa jednego z sądów rejonowych za niewłaściwą organizację zabezpieczeń służbowych nośników z danymi. W ocenie organu nadzorczego to prezes sądu odpowiada za wdrożenie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, zapewniających bezpieczeństwo danych.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
Masz problem związany z ochroną danych osobowych? Napisz do nas i dowiedz się, jak powinieneś postąpić. Nasz ekspert odpowie na wszystkie Twoje pytania.
Zadaj pytanie ekspertowi »Zadawaj pytania na żywo, prowadź dyskusję i rozwiąż swoje problemy związane z ochroną danych osobowych.
Sprawdź kiedy »Nasi eksperci przygotują dokumentację ODO zgodną z Twoimi potrzebami
© Portal Poradyodo.pl