Czy w urzędzie gminy, który swoje zadania wykonuje na podstawie przepisów prawa, zobowiązany jest do przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych? Czy obowiązek oceny skutków dla ochrony danych obejmuje administrację samorządową? Sprawdzamy, czy wyłączenia w zakresie DPIA dotyczą podmiotów publicznych.
Obecnie najbardziej rekomendowaną metodą przeciwdziałania epidemii COVID-19 jest stosowanie szczepień. Zagadnienia związane ze szczepieniami ochronnymi uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Zasadą jest, że w celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych wśród pracowników narażonych na działanie biologicznych czynników chorobotwórczych przeprowadza się zalecane szczepienia ochronne wymagane przy wykonywaniu czynności zawodowych. Nie są wykluczone sytuacje, w których pracodawcy będą oferowali bonusy dla pracowników, którzy się zaszczepili. Sprawdź, na jakiej podstawie przetwarzać ich dane osobowe.
Nowa ustawa dotycząca ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego została właśnie podpisana przez Prezydenta i po 3-miesięcznym vacatio legis wejdzie w życie. Jej celem jest dostosowanie krajowych przepisów do wymogów unijnej dyrektywy 2019/1024/UE.
W pewnych przypadkach prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej nie jest obowiązkowe. Oznacza to, że dany podmiot leczniczy nie musi wówczas spełniać szczególnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych znajdujących się w tej dokumentacji
Pracodawca jako administrator ma obowiązek zgłoszenia naruszenia ochrony danych w przypadku, gdy występuje co najmniej średnie ryzyko naruszenia praw i wolności podmiotów danych. W takim przypadku ma on na to 72 godziny od momentu powzięcia informacji o zdarzeniu. Przedstawiamy 5 przypadków „z życia wziętych”, w których pracodawca musi rozważyć zasadność zgłoszenia.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego wyłączona została możliwość oparcia się o przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora. Na przesłankę tę bowiem nie mogą powoływać się organy publiczne przetwarzające dane osobowe w ramach realizacji swoich zadań. Jaką zatem podstawę prawną podać w przypadku przetwarzania danych osobowych w celu dochodzenia roszczeń przez jednostkę?
Karę 10 tys. zł nałożono na Prezesa jednego z sądów rejonowych za niewłaściwą organizację zabezpieczeń służbowych nośników z danymi. W ocenie organu nadzorczego to prezes sądu odpowiada za wdrożenie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, zapewniających bezpieczeństwo danych.
Prezes UODO złożył skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd ten uwzględnił bowiem wcześniejszą skargę na decyzję PUODO w sprawie przetwarzania danych biometrycznych przez szkołę. Do sprawy przyłączył się Rzecznik Praw Dziecka.
Planowana przez Komisję Europejską deregulacja RODO może znacząco wpłynąć na codzienną pracę osób odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych. Zmiany obejmą m.in. nowe kryteria zwolnień z prowadzenia rejestru czynności przetwarzania oraz uproszczenia dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dowiedz się, jak przygotować swoją organizację na nadchodzące regulacje i które obowiązki pozostaną kluczowe dla administratorów danych.
Masz problem związany z ochroną danych osobowych? Napisz do nas i dowiedz się, jak powinieneś postąpić. Nasz ekspert odpowie na wszystkie Twoje pytania.
Zadaj pytanie ekspertowi »Zadawaj pytania na żywo, prowadź dyskusję i rozwiąż swoje problemy związane z ochroną danych osobowych.
Sprawdź kiedy »Nasi eksperci przygotują dokumentację ODO zgodną z Twoimi potrzebami
© Portal Poradyodo.pl