Pytanie: Do PCPR zwrócił się komornik sądowy z prośbą o udzielenie informacji o wierzycielu (małoletniej przebywającej w pieczy zastępczej). Wierzyciel jest reprezentowany przez przedstawiciela ustawowego. Komornik nie podał w piśmie podstawy prawnej. Wskazał, że jest prowadzone postępowanie o egzekucję świadczeń alimentacyjnych na rzecz małoletniej. W związku z tym oczekuje informacji czy dla małoletniej został wyznaczony opiekun prawny i do kogo powinna być przekazywana rata alimentacyjna. Czy PCPR może udzielić komornikowi takich informacji i jaka jest podstawa prawna udostępnienia żądanych danych?
Pytanie: Czy gmina w ramach promocji szczepień może wykorzystywać numery telefonów seniorów pobrane z rejestrów dostępnych w gminie np. z deklaracji śmieciowej. Gmina otrzymała decyzję wojewody wydaną na podstawie art. 11h ust. 1 i 4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zawarte jest w niej polecenie podjęcia działań promocyjnych.
Katalog danych osobowy w przyjętych bezpośrednio w kodeksie pracy ma charakter obowiązujący w typowych przypadkach. Należy jednak pamiętać że pracodawca ma prawo żądać podanie danych osobowych - innych niż te które bezpośrednio wymienione są w kodeksie pracy gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Czy dotyczy to danych o obywatelstwie pracownika na potrzeby sprawozdawczości GUS?
Pytanie: Jednostka samorządowa realizuje Program integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021–2030 opracowany przez Radę Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. Jaka jest podstawa prawna przetwarzania danych Romów gdy występują do jednostki np. w sprawie dofinansowania?
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl