Pytanie: Wojskowa Komenda Uzupełnień zwraca się do jednostki objętej militaryzacją jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa z prośbą o udostępnienie danych byłych pracowników. Prośba WKU wzbudza wątpliwości co do udostępnienia takowych danych ze względu na statut osób – dane byłych pracowników. Kategorie danych, o które zwraca się WKU wynikają z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej. Czy żądanie należy spełnić?
Automatyczna reklama to komunikat o charakterze marketingowym otrzymywany przez osoby nawiązujące z przedsiębiorcą kontakt telefoniczny. Osoba dzwoniąca może być w tym przypadku klientem danego przedsiębiorcy lub kontaktować się z nim po raz pierwszy jako inny przedsiębiorca albo konsument. Jakie zatem warunki należy spełnić, aby stosować automatyczną reklamę?
Zarówno zaszczepienie się jak również przedłożenie pracodawcy jakikolwiek informacji w tym zakresie nie jest obowiązkiem pracowniczym. Szczepienia przeciwko COVID-19 mają bowiem charakter dobrowolny. Sprawdź, czy jako pracodawca możesz żądać informacji o zaszczepieniu od pracownika – a jeżeli tak, to na jakiej podstawie.
Pytanie: Mieszkaniec wystąpił z wnioskiem o udostępnienie danych członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. We wniosku wskazuje o podanie następujących danych: imię i nazwisko, adres zamieszkania, wykształcenie, kompetencje na jakiej podstawie członek komisji sprawuje swoją funkcję. Czy należy podać mu takie szczegółowe dane?
Wideokonferencje stały się w ostatnim czasie popularnym środkiem komunikacji w wielu organizacjach. Pozwalają one m.in. na przekazanie poleceń pracownikom ale także np. odbieranie ich raportów. Sprawdzamy, na jakich podstawach można przetwarzać dane osobowe pracowników podczas wideokonferencji i jakie informacje przekazać im w związku z przetwarzaniem tych danych.
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl