Monitoring w zdecydowanej większości przypadków służy do przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku. Powstaje jednak pytanie, czy monitoring wiąże się z przetwarzaniem danych biometrycznych. Odpowiedź na nie jest bardzo istotna, bowiem dane biometryczne są zaliczane do szczególnej kategorii danych osobowych, a to oznacza konieczność odnalezienia innej podstawy przetwarzania danych.
Pytanie: W związku z podwyżką opłat od śmieci (która jest uzależniona od liczby mieszkańców) spółdzielnia zamierza wysłać do właścicieli wzory oświadczeń, w których powinni oni podać imiona i nazwiska osób zamieszkałych wraz z nr PESEL. Czy to dopuszczalne?
Pytanie: Szkoła chce przeprowadzić ankietę wśród rodziców uczniów. Ankieta ma zawierać pytania dotyczące m.in. czasu wolnego dziecka, osiągnięć dziecka, ale też niepokojących zachowań dziecka i trudnych sytuacji? Czy przeprowadzenie takiej ankiety jest dopuszczalne? Nie będzie ona anonimowa.
Pytanie: Na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego powstanie centrum usług wspólnych (CUW) do obsługi samorządowych jednostek organizacyjnych. Czy CUW może wykonywać czynności z prowadzeniem akt osobowych pracowników tych jednostek i czy mogą one przekazać akta osobowe do CUW?
Pytanie: Czy szkoła może przekazać opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej do organu prowadzącego w ramach uzasadnienia przyznania godzin na indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny lub zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia?
Pytanie: Urząd Regulacji Energetyki wydaje świadectwa efektywności energetycznej. Podstawą wydania świadectwa jest audyt energetyczny. Czy URE ma prawo żądać od wnioskującego danych osobowych wykonawców przedsięwzięcia związanego z poprawą efektywności energetycznej? W szczególności chodzi o dane osobowe zawarte w umowach na wykonanie inwestycji i protokołach odbioru prac.
Pytanie: Czy zarządca terenu będący organem publicznym może przekazać dane osobowe (imię, nazwisko, telefon, adres) właściciela budowli, do osoby fizycznej, która chce wystąpić z roszczeniem o naprawienie szkody dokonanej przez właściciela obiektu przy wykonywaniu prac remontowych?
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl