Pytanie: Ośrodek pomocy społecznej chce podpisać umowę z bankiem na dokonywanie wypłat świadczeń w ich kasie. Bank żąda informacji o kliencie, takich jak pesel imię, nazwisko, nr dowodu osobistego, imiona rodziców, itp. Czy na udostępnienie danych nie potrzeba żadnej zgody klienta?
Pytanie: Podmiot zamierza rozpisać przetarg na roboty remontowe. Jak zweryfikować czy pracownicy firmy która wygra przetarg którzy będą wykonywali prace są zatrudnieni na umowę o pracę. Czy można prosić w wgląd np. do umów o pracę- czy w takim przypadku imię i nazwisko pracownika może być widoczne a pozostałe dane zanominizowane?
Pytanie: W spółce z o.o. ze 100-procentowym udziałem samorządu ma odbyć się kontrola poselska, zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Czy w trakcie takiej kontroli należy udostępnić wszelkie dane osobowe, żądane przez kontrolerów - wśród nich obok danych pracowników i klientów również np. dane współpracowników? Czy obok legitymacji poselskiej poseł powinien okazać jeszcze inne dokumenty uprawniające do kontroli?
Pytanie: Pracodawca zdecydował się na nagrywanie rozmów przychodzących. Osoby dzwoniące do firmy są poinformowane, że jeżeli nie wyrażają zgody na nagranie mogą skorzystać z innej formy kontaktu. Pracownicy firmy nie mają takiej możliwości, nie można przyjąć że jest to ich zgoda. Jaką podstawę przetwarzania danych przyjąć dla nagrywania pracowników firmy?
Pytanie: Biblioteka organizuje akcję „Narodowe czytanie”, tym razem w sieci. Polega to na nagrywaniu czytających i publikacji nagrań w internecie. Nagrywane będą osoby publiczne (np. prezydent miasta) ale nie tylko. Czy od osób biorących udział w akcji należy pozyskać zgody?
Pytanie: Czy na budynku wspólnoty mieszkaniowej jeden z lokatorów mieszkający może umieścić kamerę z możliwością obserwacji osób wchodzących do tego budynku i z zasięgiem na trawnik przed budynkiem? Lokator ten dostał zgodę od wspólnoty. Jednak jedna z rodzin nie wyraziła na to zgody.
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl