Pytanie: Firma należąca do gminy chce mieć dostęp do rejestru PESEL do celów komorniczych i sądowych. Jakie kroki należy poczynić, aby to przetwarzanie było zgodne z RODO?
Pytanie: Pytanie dotyczy udzielania porady psychologicznej na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej. Czy w związku z dobrowolnym zgłoszeniem się osób korzystających już z innych świadczeń udzielanych przez OPS oraz zgłoszeniem się innych mieszkańców gminy należy pozyskać zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci imienia, nazwiska i adresu zamieszkania?
Pytanie: Ośrodek pomocy społecznej chce podpisać umowę z bankiem na dokonywanie wypłat świadczeń w ich kasie. Bank żąda informacji o kliencie, takich jak pesel imię, nazwisko, nr dowodu osobistego, imiona rodziców, itp. Czy na udostępnienie danych nie potrzeba żadnej zgody klienta?
Pytanie: Przedsiębiorstwo komunalne na podstawie zawartej z gminą umowy zarządza nieruchomościami należącymi do gminy ( podpisuje w jej imieniu umowy, rozlicza, remontuje itp). Zgodnie z umową przedsiębiorstwo w ramach udzielonego mu pełnomocnictwa wykonuje czynności administrowania, zarządzania i gospodarowania w imieniu i na rachunek gminy Dane osób, które kupiły lokal lub go wynajmują otrzymuje czasami bezpośrednio od osób a czasami od pracownika gminy. Kto będzie w tym wypadku administratorem danych osób (najemców, kupujących lokale) i czy z przedsiębiorstwo powinno zawrzeć umowę powierzenia danych z gminą?
Pytanie: Podmiot zamierza rozpisać przetarg na roboty remontowe. Jak zweryfikować czy pracownicy firmy która wygra przetarg którzy będą wykonywali prace są zatrudnieni na umowę o pracę. Czy można prosić w wgląd np. do umów o pracę- czy w takim przypadku imię i nazwisko pracownika może być widoczne a pozostałe dane zanominizowane?
Pytanie: W spółce z o.o. ze 100-procentowym udziałem samorządu ma odbyć się kontrola poselska, zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Czy w trakcie takiej kontroli należy udostępnić wszelkie dane osobowe, żądane przez kontrolerów - wśród nich obok danych pracowników i klientów również np. dane współpracowników? Czy obok legitymacji poselskiej poseł powinien okazać jeszcze inne dokumenty uprawniające do kontroli?
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl