
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego wyłączona została możliwość oparcia się o przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora. Na przesłankę tę bowiem nie mogą powoływać się organy publiczne przetwarzające dane osobowe w ramach realizacji swoich zadań. Jaką zatem podstawę prawną podać w przypadku przetwarzania danych osobowych w celu dochodzenia roszczeń przez jednostkę?

Prezes UODO złożył skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd ten uwzględnił bowiem wcześniejszą skargę na decyzję PUODO w sprawie przetwarzania danych biometrycznych przez szkołę. Do sprawy przyłączył się Rzecznik Praw Dziecka.

Kierownik samorządowej jednostki organizacyjnej zwykle wydaje decyzje w imieniu organu nadrzędnego np. burmistrza. Decyzje te są wydawane niejednokrotnie jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Czy kierownik staje się wówczas odrębnym administratorem danych, czy też przetwarza dane w imieniu organu nadrzędnego.
Najnowszy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdza, że adres IP i identyfikatory plików cookies nie stanowią automatycznie danych osobowych, lecz wymagają indywidualnej oceny w świetle art. 4 pkt 1 RODO oraz motywów 26 i 30 RODO. NSA podkreślił, że kluczowe znaczenie ma możliwość identyfikacji osoby z wykorzystaniem wszystkich „rozsądnie prawdopodobnych” środków oraz to, czy administrator faktycznie dysponuje technicznymi i prawnymi sposobami powiązania IP lub ID cookies z konkretną osobą fizyczną.
13.11.2025






© Portal Poradyodo.pl