Czy aktualizować zgłoszenie IOD w przypadku zmiany formy prawnej administratora

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 25 października 2021
7641230b41cf0ad56e47b96d510cedc4ae57f2e8-xlarge (1)

Administrator musi informować Prezesa UODO o zmianach w zakresie wyznaczenia IOD. Czy obejmuje to także informacje dotyczące samego ADO? Sprawdź, czy w przypadku przekształcenia administratora konieczne jest poinformowanie o tym Prezesa UODO.

Kiedy inspektor ochrony danych musi być wyznaczony

Administrator danych osobowych ma obowiązek wyznaczyć IOD, gdy:

  • przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości;

  • główna działalność administratora polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę;

  • główna działalność administratora polega na przetwarzaniu na dużą skalę danych osobowych wrażliwych oraz danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa.

Co w zawiadomieniu o wyznaczeniu IOD

Podmiot, który wyznaczył inspektora ochrony danych, musi informować o tym Prezesa UODO w terminie 14 dni od dnia wyznaczenia. W informacji wskazuje:

  • imię i nazwisko,

  • adres poczty elektronicznej lub numer telefonu inspektora.

W zawiadomieniu, oprócz tych danych, wskazuje się jeszcze:

  • imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, w przypadku gdy administratorem lub podmiotem przetwarzającym jest osoba fizyczna;

  • firmę przedsiębiorcy oraz adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w przypadku gdy administratorem lub podmiotem przetwarzającym jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą;

  • pełną nazwę oraz adres siedziby, w przypadku gdy administratorem lub podmiotem przetwarzającym jest podmiot inny niż wskazany powyżej;

  • numer identyfikacyjny REGON, jeżeli został nadany administratorowi lub podmiotowi przetwarzającemu.

Należy informować także o zmianach u administratora

Oprócz tego należy informować Prezesa UODO o każdej zmianie wszystkich wskazanych wyżej danych oraz o odwołaniu inspektora. Należy tu zachować termin 14 dni od dnia zaistnienia zmiany lub odwołania.

Pełna nazwa administratora

Zauważmy, że jedną z takich informacji objętych obowiązkiem zgłaszania jest firma przedsiębiorcy oraz „pełna nazwa” podmiotu. Zgodnie z art. 435 Kodeksu cywilnego firmą osoby prawnej jest jej nazwa. Poza tym firma zawiera określenie formy prawnej osoby prawnej, które może być podane w skrócie, a ponadto może wskazywać na przedmiot działalności, siedzibę tej osoby oraz inne określenia dowolnie obrane.

Uwaga

Administrator zgłaszający inspektora ochrony danych osobowych, a będący przedsiębiorcą ma obowiązek poinformować Prezesa UODO także o swojej formie prawnej, skoro informacja o tej formie stanowi część firmy.

„Pełna nazwa” podmiotu wydaje się natomiast pojęciem mniej ostrym. Nie jest to pojęcie zdefiniowane zarówno w tej ustawie, jak i w systemie prawa w ogóle. Niemniej jednak zauważmy, że Prezes UODO musi poznać formę prawną podmiotu, bo to determinuje chociażby sposób doręczenia pism, nie wspominając o możliwości pobierania oficjalnych dokumentów (np. odpisów z właściwych rejestrów).

W przypadku podmiotów innych niż osoby fizyczne mają one obowiązek podania Prezesowi UODO, w każdym przypadku, swojej formy prawnej. Co za tym idzie, istnieje także obowiązek aktualizacji tych danych. Jeżeli więc taki podmiot zmienia formę prawną i ma wyznaczonego inspektora ochrony danych, to powinien zawiadomić Prezesa UODO o zmianie swojej formy prawnej – chociażby zmianie nie ulegały żadne informacje odnoszące się bezpośrednio do samego inspektora ochrony danych.

Aktualizacja zgłoszenia w praktyce

Na stronie internetowej https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/obowiazki-przedsiebiorcy/chce-chronic-dane-osobowe/proc_872-zawiadomienie-o-zmianie-danych-inspektora-ochrony-danych można dokonać elektronicznie zgłoszenia zmiany danych. Możliwe jest też pobranie pliku z formularzem ze strony https://uodo.gov.pl/pl/224/633 zatytułowanego „RODO - Zmiana danych administratora_podmiotu przetwarzającego” i wypełnienie go, a następnie złożenie przez platformę epuap.gov.pl.

Przykład

Warto zauważyć, że w części A tego dokumentu mamy miejsce na wpisanie dotychczasowej „Pełnej nazwy administratora / podmiotu przetwarzającego”. Z kolei w części B wpisujemy nową „pełną nazwę” – w obu przypadkach wraz z formą prawną podmiotu.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x