Obowiązki związane z prowadzeniem, przechowywaniem z kontrolą w zakresie czasu przechowywania dokumentacji obciążają pracodawcę jako administratora danych osobowych swoich pracowników (lub każdy inny podmiot generujący na potrzeby prowadzonej działalności określoną dokumentację). Z drugiej strony może on zlecić uporządkowanie generowanych na potrzeby swojej działalności dokumentów zawierających dane osobowe. Sprawdź, czy w takiej sytuacji zasadne jest zawarcie umowy powierzenia przetwarzania danych.
27 czerwca w życie wchodzi decyzja Komisji Europejskiej w sprawie standardowych klauzul umownych, jakie będzie można stosować w umowach powierzenia zawieranych pomiędzy podmiotami z Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Sprawdzamy, jakie rozwiązania przewidział unijny prawodawca.
Pytanie: Zakład pracy zamierza przekazać dane osobowe pracowników do sieci klinik medycznej, w której mają zostać wykonane dla nich szczepienia przeciwko COVID-19. Pracownicy wyrazili na to zgodę. Czy wymagana jest umowa powierzenia przetwarzania danych?
W czasie pandemii stworzono możliwość przenoszenia pracowników samorządowych do innej jednostki na pewien czas. Takie przeniesienie cechuje się pewną specyfiką – przede wszystkim nie powoduje rozwiązania stosunku pracy i nawiązania nowego. To zaś ma wpływ na zasady przetwarzania danych osobowych przenoszonego pracownika przez pracodawcę przyjmującego.
Pytanie: Gmina podpisuje umowę na korzystanie z platformy eZamawiający z funkcją Weryfikatora dokumentów, który umożliwia weryfikację podpisanych przez wykonawcę dokumentów bezpośrednio na platformie eZamawiający. Czy potrzebne jest umowa powierzenia przetwarzania danych do korzystania z tej platformy?
Pytanie: Spółdzielnia mieszkaniowa współpracuje z firmą ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczenia mieszkań. Polega to na przygotowywaniu i zbieraniu formularzy od właścicieli mieszkań, którzy wykupują to ubezpieczenie; oraz na naliczaniu składek w programie czynszowym i ich odprowadzaniu na rzecz ww. firmy. Czy spółdzielnia ma tu status procesora?
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl