Reklama behawioralna – czy stosujemy art. 22 RODO

Michał Łyszczarz

Autor: Michał Łyszczarz

Dodano: 11 lutego 2019
Kontakt z organami rejestrowymi tylko przez Internet
Pytanie:  Czy w związku ze stosowaniem na firmowych stronach internetowych reklamy behawioralnej powinniśmy stosować art. 22 RODO dotyczący zautomatyzowanego przetwarzania?
Odpowiedź: 

Nie, ponieważ reklama behawioralna nie wywołuje skutków prawnych wobec podmiotu danych ani nie wpływa na nią w istotny sposób.

Czy występują istotne zautomatyzowane konsekwencje

Zgodnie z art. 22 ust. 1 RODO, postanowienia tego przepisu stosujemy, gdy zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym profilowanie,  wywołuje wobec danej osoby skutki prawne lub w podobny sposób istotnie na nią wpływa. Jak natomiast wynika z motywu 71 RODO, działania takie istotnie wpływają na osobę fizyczną, gdy w ich efekcie dochodzi przykładowo do automatycznego odrzucenia elektronicznego wniosku kredytowego czy elektronicznej metody rekrutacji bez interwencji ludzkiej.

Innymi, słowy aby profilowanie wymagało ziszczenia się jednego z warunków wskazanych w art. 22 ust. 2 RODO (np. zgody), musi wiązać się z istotnymi zautomatyzowanymi konsekwencjami dla odbiorcy. Samo zaś wyświetlanie spersonalizowanych reklam do takich konsekwencji wprost nie prowadzi.

  Dlatego też, odbieranie odrębnej zgody w trybie art. 22 RODO nie jest konieczne.

Uwaga

Należy jednak mieć na względzie, że osoba której dane dotyczą, ma prawo do sprzeciwu (art. 21 RODO), względem:

  • przetwarzania danych osobowych na cele marketingowe,

  • profilowania.

Każdy z tych sprzeciwów może być przy tym wniesiony odrębnie, a osoba której dane są gromadzone powinna otrzymać informację spełniającą wymogi art. 13 RODO.

Michał Łyszczarz

Autor: Michał Łyszczarz

Ekspert prawa oświatowego i samorządu terytorialnego. Współautor komentarzy do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego i samorządowego. Wieloletni pracownik Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Obecnie zatrudniony w Wydziale Oświaty Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x