Kara za przetwarzanie danych w reklamie behawioralnej

Dodano: 28 czerwca 2023
87db0216482722ef6adfadffd7854ee1465dc127-xlarge (1)

Aż 40 mln euro – tyle wyniosła kara wymierzona francuskiej firmie Criteo, która przetwarzała dane osobowe, stosując reklamę behawioralną. W związku z rozwiązaniami przyjętymi przez Criteo doszło do licznych naruszeń RODO.

W jaki sposób firma CRITEO stosowała reklamę behawioralną

Francuska firma CRITEO śledziła aktywność użytkowników w internecie, aby na tej podstawie dokonać ich profilowania i skierować do nich spersonalizowaną reklamę. Wykorzystywała do tego pliki cookies (tracker CRITEO), który był umieszczany na urządzeniach użytkowników odwiedzających strony internetowe partnerów CRITEO. W związku z przetwarzaniem danych w ramach reklamy behawioralnej na CRITEO złożone zostało kilka skarg.

6 naruszeń RODO w związku z reklamą behawioralną

CNIL (francuski organ nadzorczy) w toku postępowania stwierdził 6 istotnych naruszeń RODO.

niewykazanie, że reklama behawioralna była stosowana na podstawie zgody na przetwarzanie danych (art. 7 ust. 1 RODO),

Za gromadzenie zgód odpowiadali partnerzy firmy CRITEO. Firma nie była jednak w stanie wykazać, czy i od kogo takie zgody pozyskano. Administrator nie zadbał także o weryfikację, czy jego partnerzy prawidłowo pozyskali zgody na przetwarzanie.

niespełnienie obowiązku informacyjnego i przez to naruszenie reguły przejrzystości (art. 12, 13 RODO),

W polityce prywatności firmy nie zawarto wszystkich celów przetwarzania. Niektóre cele były zaś nieprecyzyjne.

uniemożliwienie prawa dostępu do danych (art. 15 RODO).

Informacje o przetwarzaniu danych były niekompletne. Były też trudne do zrozumienia.

uniemożliwienie wycofania zgody na przetwarzanie (art. 7 ust. 3 RODO)

uniemożliwienie usunięcia danych na żądanie (art. 17 RODO)

Wskutek cofnięcia zgody na przetwarzanie danych firma jedynie zaprzestawała wyświetlania użytkownikowi spersonalizowanych reklam. Dane osobowe użytkowników nie były jednak usuwane.

brak umowy pomiędzy współadministratorami (art. 26 RODO).

Umowa pomiędzy Criteo a jej partnerami nie określała obowiązków administratorów w stosunku do wymagań przewidzianych w ROOD a mianowicie:

  • realizacji praw podmiotów danych,

  • zawiadamiania o naruszeniu ochrony danych,

  • DPIA.

Uwaga

To wszystko złożyło się na wysoką karę w kwocie 40 mln euro. Stosowanie reklamy behawioralnej dotyczyło bowiem bardzo dużej liczby osób i obejmowało szeroki zakres danych osobowych.

Źródło:

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x