Zgoda na przetwarzanie danych osobowych do celów reklamy behawioralnej – jak powinna wyglądać

Dodano: 25 kwietnia 2024
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych do celów reklamy behawioralnej – jak powinna wyglądać

Europejska Rada Ochrony Danych w dniu 17 kwietnia 2024 r. przyjęła opinię dotyczącą modelu „zgoda lub zapłata” stosowanego przez duże platformy internetowe. Polega on na żądaniu opłaty za dostęp do usług oferowanych przez platformę w przypadku braku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów behawioralnych. Praktyka ta budzi wątpliwości w kontekście warunki dobrowolności zgody na przetwarzanie danych.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych do celów reklamy behawioralnej albo opłata

Duże platformy internetowe coraz częściej wykorzystują model „zgoda lub zapłata” w związku z przetwarzaniem danych osobowych do celów reklamy behawioralnej. Rozwiązanie to polega na tym, że w celu zapewnienia dostępu do swoich usług platforma żąda opłaty np. subskrypcyjnej albo zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów reklamy behawioralnej (co wówczas zwalnia użytkownika od opłaty). Praktyka taka była stosowana choćby na Facebooku. Więcej na ten temat w artykułach:

Model „zgoda albo zapłata” może naruszać RODO

W ocenie Europejskiej Rady Ochrony Danych praktyka taka może nie zapewniać dobrowolności zgody na przetwarzanie danych osobowych. Użytkownik portalu, aby uniknąć konieczności zapłaty zwykle wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w celach reklamy behawioralnej. Wybór jedynie pomiędzy zgodą a zapłatą czyni taką zgodę przymusową.

Uwaga

Jeśli brak zgody na przetwarzanie danych osobowych wiąże się z koniecznością zapłaty, to taka zgoda nie jest dobrowolna i nie spełnia wymogów RODO.

Użytkownik platformy internetowej powinien mieć więcej alternatyw

Zdaniem EROD platformy internetowe mogłyby stosować tego typu model, pod warunkiem że oferowałyby użytkownikom także inne alternatywy – poza koniecznością zapłaty. Alternatywa ta nie powinna wówczas wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych użytkownika do celów reklamy behawioralnej.

Przykład

Jeśli użytkownik portalu społecznościowego nie wyrazi zgody na przetwarzanie danych osobowych, to ma do wyboru albo uiścić opłatę subskrypcyjną, albo zgodzić się na mniej inwazyjną reklamę, wiążącą się z przetwarzaniem danych osobowych w węższym zakresie.

4 kryteria oceny, czy zgoda na przetwarzanie danych jest dobrowolna

Z tej okazji EROD przedstawiło kryteria oceny, czy zgoda na przetwarzanie danych osobowych jest dobrowolna:

  • warunkowość,

  • szkodliwość,

  • brak równowagi sił (ewidentny w relacji pomiędzy użytkownikiem a dużą platformą internetową),

  • szczegółowość.

Przykład

Opłata za usługę jako taka nie musi w każdym przypadku wykluczać dobrowolności zgody na przetwarzanie danych osobowych. Konieczne jest wzięcie pod uwagę wysokości tej opłaty w danych okolicznościach.

Przykład

Z uwagi na kryterium szkodliwości istotna jest ocena, czy brak zgody może narazić użytkownika na negatywne konsekwencje np. wykluczenie z ważnej usługi, brak dostępu do sieci zawodowych bądź ryzyko utraty treści lub połączeń.

Powstaną wytyczne EROD dotyczące modelu „zgoda lub zapłata”

Poza samą opinią Europejska Rada Ochrony Danych przygotuje wytyczne mające na celu ocenę dobrowolności zgody na przetwarzanie danych osobowych w modelach "zgoda lub zapłata". Deklaruje też współpracuję z zainteresowanymi stronami w kwestii tych wytycznych.

Źródło:
  • Uodo.gov.pl

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x