marketing bezpośredni

15e46dd917e7bbb4f444e2a6d5fb8236f3d5f7ff-xlarge (1)

Dyrektywa Omnibus w kontekście marketingu bezpośredniego

Dyrektywa Omnibus wprowadziła pewne zmiany w zakresie marketingu bezpośredniego. Każdy administrator, który pozyskuje takie zgody, musi dostosować się do nowych rozwiązań prawnych. W przeciwnym razie nie tylko narusza RODO, ale też dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji.

Dyrektywa Omnibus – co to takiego

Dyrektywa Omnibus – tym skrótowym mianem określa się dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 roku zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Ma ona na celu ochronę konsumentów. Charakterystyczne w tej dyrektywie jest uregulowanie obowiązku przedsiębiorców do informowania o stosowanych przez nich cenach (zwłaszcza w kontekście obniżek i promocji). W artykule poruszymy jednak inne zagadnienia, związane bliżej z ochroną danych osobowych.

Państwa członkowskie UE zobligowały się do przyjęcia przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy do 28 listopada 2021 r. W Polsce dyrektywa Omnibus została wdrożona dopiero 1 stycznia 2023 r. W tym dniu weszła w życie ustawa z 1 grudnia 2022 roku o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Znowelizowała ona przepisy:

  • ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta;

 

  • ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń;

 

  • ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne;

 

  • ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;

 

  • ustawy z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym;

 

  • ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług.


Podstawowe obowiązki przedsiębiorcy według dyrektywy Omnibus

W świetle tych zmian przedsiębiorca od 1 stycznia 2023 r. musi:

  • publikować swój adres e-mail i telefon w celach kontaktowych, jeżeli prowadzi sklep internetowy (sam kontakt musi być „szybki i efektywny”);

 

  • informować konsumenta „w sposób jasny i zrozumiały oraz odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość” a zwłaszcza o tym, czy osoba trzecia oferująca na tej platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą (jeśli jest dostawcą internetowej platformy handlowej);

 

  • informować czy i w jaki sposób gwarantuje, że publikowane opinie na temat oferowanych produktów pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli (jeżeli dostęp do opinii o takich produktach).


W kontekście RODO najistotniejsze są jednak zmiany w obrębie zgód marketingowych.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • czym jest niezamówiona informacja handlowa,

 

  • czym charakteryzuje się marketing bezpośredni,

 

  • kiedy nie można prowadzić marketingu bezpośredniego,

 

  • co grozi za naruszenia w zakresie marketingu bezpośredniego od 1 stycznia 2023 r.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x