Kiedy mamy do czynienia z marketingiem bezpośrednim

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 28 sierpnia 2020
11f44f56682412a3a326178668dbcb2f08598651-xlarge

Administrator danych osobowych może przetwarzać dane osobowe w związku z marketingiem bezpośrednim bez zgody osoby, której te dane dotyczą. To pozwala na reklamowanie produktów z wykorzystaniem danych osoby, do której reklama jest kierowana. Aby jednak było to możliwe i nie wymagało zgody podmiotu danych, muszą być spełnione odpowiednie warunki.

Konieczny test równowagi

Marketing bezpośredni to pewien przywilej, który przysługuje tylko administratorowi danych osobowych. Marketingu bezpośredniego nie można stosować gdy nadrzędny charakter wobec tego uzasadnionego interesu ADO mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.

Uwaga

Nie można się reklamować jeżeli stałoby to na przeszkodzie ważniejszym prawom, np. prawu do prywatności.

Zgoda na reklamowanie cudzych produktów

Administrator bez zgody podmiotu danych może reklamować wyłącznie swoje usługi i towary a nie usługi i towary innych firm - chyba, że klient wyrazi na to osobną zgodę. W przypadku reklamowania także innych towarów i usług (od innych dostawców), wymagana jest zgoda podmiotów danych.

Tylko kontakt bezpośredni

Marketing własny musi być bezpośredni. Chodzi o to, że działanie promocyjne może mieć miejsce jedynie w kontakcie bezpośrednim z osobą, której dane dotyczą.

Przykład

Pizzeria może załączyć ulotkę do pudełka po pizzy lub wręczyć ją bezpośrednio osobie, która pizzę odbiera. Nie ma już jednak możliwości wrzucenia ulotki do skrzynki pocztowej czy pozostawienia jej pod drzwiami. Wszelkie inne działania marketingowe niż działania bezpośrednie są zakazane – na przykład rozmowy telefoniczne, e-maile, SMSy. Takie działania nie są dozwolone w świetle przepisów o marketingu bezpośrednim.

Z tego też powodu nie jest możliwe wysyłanie niezamówionej informacji handlowej na adresy pozyskane z publicznie dostępnych źródeł.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x