Pytanie: Rada gminy uchwałą wprowadziła regulamin o udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendiów socjalnych) dla uczniów. Realizacją tego zadania zajmuje się jednostka powołana przez gminę do obsług szkół, tzw. Gminny Zespół Obsługi Szkół, który przyjmuje wnioski o przyznanie stypendiów. Kto jest w związku z tym administratorem danych osobowych uczniów?
Pytanie: Nauczyciel szkoły będzie zatrudniony do 31 sierpnia. Następnie ma zostać ponownie zatrudniony od 1 września. Czy należy pozyskać jego dane osobowe celem weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym?
Pytanie: Targowisko miejskie jest prowadzone przez spółkę komunalną. Jednym z zadań spółki powierzonych uchwałą rady miejskiej jest właśnie prowadzenie takiego targowiska. Czy administratorem danych osobowych z monitoringu targowiska jest ta spółka?
Pytanie: Żandarmeria Wojskowa zgłosiła się do gminy o udzielenie informacji na temat właścicieli najemców określonych garaży. Żandarmeria podała jako podstawę prawną art. 17 ust. 1 pkt 12 ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych. Zgodnie z tym przepisem żołnierze ŻW mają prawo m.in. żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorców. Gmina występuje jednak w tych relacjach nie jako organ, lecz jako wynajmujący. Czy w związku z tym musi udostępnić żądane dane?
Pytanie: Jednostka samorządowa zajmuje się zarządzaniem mieszkaniami komunalnymi miasta. Czy może udostępnić wspólnocie mieszkaniowej akt zgonu najemcy lokalu gminnego? Jednostka wystąpiła do wspólnoty z prośbą o zmianę inwestora w uchwale wspólnoty mieszkaniowej z uwagi na śmierć dotychczasowego inwestora.
Informacja o niepełnosprawności ukazuje stan zdrowia pracownika. Niewątpliwie jest więc daną szczególnej kategorii. Czy taka dana może znaleźć się w przygotowywanym przez pracodawcę skierowaniu na badania profilaktyczne do lekarza medycyny pracy? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w artykule.
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl