
Pytanie: Spółdzielnia jest właścicielem mieszkania którego lokator zmarł. PGNiG wystąpiło o udostępnienie danych osób zamieszkujących lokal m.in. danych identyfikacyjnych czy też stopnia pokrewieństwa z osobą zmarłą. Dane te są potrzebne do określenia, czy w lokalu będzie kontynuowana umowa o dostawę gazu. Czy spółdzielnia może przekazać te dane osobowe do PGNiG?

Pytanie: Członkowie spółdzielni mieszkaniowej wyrazi zgodę na wywieszenie listy z ich imionami i nazwiskami w gablocie na klatce schodowej. Czy wystarczy tu zgoda na przetwarzanie danych osobowych?

Pytanie: Czy w związku z wejściem w życie standardów ochrony małoletnich należy poddać weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym (RSPnTS) osoby już zatrudnione?

Podczas okresu przedwyborczego do gmin, powiatów itp. będą zgłaszali się kandydaci na radnych, wójtów. Do zgłoszeń dołączane są listy poparcia z danymi osobowymi. Sprawdź, kto ma status administratora danych osobowych kandydatów na listach poparcia w związku z wyborami samorządowymi 2024. Dowiedz się także, jaka jest podstawa przetwarzania tych danych osobowych.

Pytanie: Jednostka samorządowa zarządza nieruchomościami gminnymi. W przypadku wniosków o umorzenie zadłużenia przepisy wymagają skompletowania dokumentów wszystkich dłużników solidarnych (najemcy lokalu, pełnoletniej osoby korzystającej z lokalu, ale też każda osoba, która nie uregulowała zadłużenia względem Gminy zasądzonego od niej prawomocnym orzeczeniem sądowym). W przypadku zgonu dłużnika jednostka informuje, że zadłużenie przechodzi na jego spadkobierców. Dłużnicy często składają wnioski o ulgi w spłacie zaległości. Czy należy informować ich o dłużnikach solidarnych?

Zatrudnienie pracownika wiąże się z przetwarzaniem jego danych osobowych. Zakres tych danych uregulowany jest w przepisach Kodeksu pracy, ale może także wynikać z innych aktów prawnych. Dotyczy to m.in. informacji o niekaralności wymaganej w związku ze standardami ochrony małoletnich. Sprawdzamy, kiedy pracodawca może pozyskiwać takie informacje.

Dokumenty udostępniane jako informacja publicznych podlegają anonimizacji przede wszystkim ze względu na ochronę prywatności. Podmiot publiczny musi więc anonimizować dokumenty z danymi osobowymi, zanim udostępni je w charakterze informacji publicznej. Wymóg anonimizacji wynika zarówno z ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i z RODO. Sprawdź, jak może wyglądać anonimizacja danych z dokumentów.

Od 15 lutego 2024 r. w szkołach i placówkach oświatowych, ale też w niektórych innych organizacjach obowiązywać będą standardy ochrony małoletnich. W związku z tymi standardami wprowadzone zostaną także nowe zasady weryfikacji niekaralności kandydatów do zatrudnienia i nie tylko. To zaś będzie wiązało się z nowymi procesami przetwarzania danych osobowych.
Rozporządzenie 2023/2854, znane jako Akt w sprawie danych (Data Act), wprowadza nowe obowiązki i prawa dla firm przetwarzających dane z produktów skomunikowanych (IoT) i usług powiązanych. Od 12 września przedsiębiorcy w Polsce muszą ustalić, czy są „użytkownikami” lub „posiadaczami danych” w rozumieniu DA oraz jakie konsekwencje ma ten status dla ich relacji z innymi podmiotami i zgodności z RODO.
04.03.2025






© Portal Poradyodo.pl