Lista obecności to powszechnie stosowany dokument u pracodawcy. Służy ona do potwierdzania obecności w pracy, a zatem zawiera dane osobowe pracowników. Sprawdź, jak prowadzić listę obecności, a jednocześnie zapewnić ochronę danych osobowych pracowników - zgodnie z regułą minimalizacji wynikającej z RODO.
Gmina jest odpowiedzialna za ochronę środowiska. W miejscach publicznych lecz odosobnionych dochodzi do notorycznego wyrzucania śmieci i odpadów. W związku z tym gmina może rozważać zakup tzw. fotopułapki - specjalne kamery do rejestrowania obrazu i dźwięku - m.in. w celu ustalenia odpowiedzialnego i zobowiązania go do usunięcia śmieci. Sprawdź, czy instalacja fotopułapek przez gminę walce z dzikimi wysypiskami śmieci jest zgodna z RODO.
Pytanie: Czy lokator może żądać od towarzystwa budownictwa społecznego udostępnienia korespondencji z innym lokatorem? Lokator chce udostępnić tę korespondencję w postępowaniu sądowym przeciwko temu lokatorowi.
Przekazywanie sobie wizytówek jest równoznaczne z przetwarzaniem danych osobowych podlegającym RODO. Wizytówka może zawierać dane osobowe m.in. kontrahenta ale też osoby do kontaktu. W zależności od kategorii tej osoby różne będą podstawy przetwarzania danych osobowych. Więcej na ten temat – w artykule.
W przypadku osób pracujących z małoletnimi istnieje konieczność ich sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym. Do tego niezbędne jest pozyskanie danych osobowych i to jeszcze przed zatrudnieniem danej osoby na stanowisku np. nauczyciela w szkole. Obowiązek uzyskania danych z rejestru zostanie poszerzony od 15 lutego 2024 r.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl