
Prośba o opinię klienta to popularne narzędzie wykorzystywane w działaniach marketingowych. Czy zatem wysłanie takiej prośby wymaga uzyskania zgody marketingowej? Co z obowiązkiem informacyjnym i pozostałymi wymogami RODO? Wyjaśnienie w artykule.

Popularność zyskują świadczone na rzecz firm usługi marketingu SMS i e-mail. Świadczenie takiej usługi wymaga oczywiście pozyskania od tych firm danych osobowych klientów. Sprawdź, jak uregulować tę kwestię, uwzględniając wymogi RODO. Dowiedz się, jaka jest podstawa przetwarzania danych osobowych w ramach świadczenia wyspecjalizowanych usług marketingowych i czy konieczne jest zawarcie umowy powierzenia przetwarzania danych

Gmina może wprowadzić monitoring przestrzeni publicznej m.in. w celu zapewnienia porządku publicznego. Stosowanie monitoringu przestrzeni publicznej będzie oczywiście wiązało się z przetwarzaniem danych osobowych, często osób postronnych. Jaka jest podstawa przetwarzania takich danych osobowych? Czy gmina może powoływać się tu na realizację prawnie uzasadnionego interesu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. f RODO?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której mieszkaniec gminy złożył do jednostki samorządowej wniosek o udostępnienie informacji publicznej o wynagrodzeniu na wszystkich stanowiskach pracy, nie żądając jednak imion i nazwisk. Jednostka zatrudnia kilku pracowników, przez co bardzo łatwo jest powiązać wynagrodzenia z konkretnymi osobami. Czy taka informacja publiczna zawiera dane osobowe? Wszak żądanie nie dotyczy bezpośrednio imion i nazwisk lecz jedynie wykazu stanowisk z wynagrodzeniem. Sprawdź, jak zareagować na taki wniosek.

Pytanie: Członek Spółdzielni żąda przesłania faktur za centralne ogrzewanie e-mailem lub przesłania poczta ksera faktur. Dokumenty te zawierają dane osobowe. Czy spółdzielnia musi wysłać te dokumenty? Czy może pobierać opłaty za ich wysłanie?

Pytanie: Czy w odpowiedzi na zapytanie prasowe należy udostępnić informację publiczną?

Pytanie: Czy zebrania wspólnoty mieszkaniowej mogą być nagrywane (obraz i dźwięk) zgodnie z RODO?

Przyznawanie świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym ich wymiar, zależy od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. To zaś wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych i to nie tylko pracownika czy emeryta, ale też członków jego rodziny. Pracodawca jako administrator danych osobowych beneficjentów, musi przekazać im klauzulę informacyjną w związku z ZFŚS. Nie zawsze jednak jest to konieczne.

Administratorzy danych osobowych w celu wyegzekwowania należności wysyłają różnego rodzaju noty, upomnienia czy wezwania do zapłaty. Prowadzą też działania windykacyjne w rozmowach telefonicznych. Sprawdzamy, jak przeprowadzić rozmowę telefoniczną z dłużnikiem, aby zapewnić ochronę danych osobowych i nie naruszyć wymogów RODO. Wskazujemy też, jakie są podstawy przetwarzania danych osobowych dłużnika w rozmowach telefonicznych.
Rozporządzenie 2023/2854, znane jako Akt w sprawie danych (Data Act), wprowadza nowe obowiązki i prawa dla firm przetwarzających dane z produktów skomunikowanych (IoT) i usług powiązanych. Od 12 września przedsiębiorcy w Polsce muszą ustalić, czy są „użytkownikami” lub „posiadaczami danych” w rozumieniu DA oraz jakie konsekwencje ma ten status dla ich relacji z innymi podmiotami i zgodności z RODO.
04.03.2025






© Portal Poradyodo.pl