Jak opracować instrukcję postępowania z danymi osobowymi w wersji papierowej

Piotr Glen

Autor: Piotr Glen

Dodano: 19 kwietnia 2018
Jak opracować instrukcję postępowania z danymi osobowymi w wersji papierowej

Wprawdzie ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) nie nakazuje administratorowi danych prowadzenia polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym, jednak aby móc udowodnić, że realizuje się postanowienia RODO, warto opracować polityki ochrony danych i instrukcje postępowania dla pracowników.

Administrator danych, zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO), powinien opracować i wdrożyć polityki ochrony danych osobowych. W takich dokumentach trzeba określić podstawy prawne przetwarzania danych w organizacji, zakres danych (kategorie danych) objętych ochroną czy zasady dopuszczenia osób do przetwarzania danych osobowych. Należy w nich uregulować takie kwestie jak np. nadawanie upoważnień, zasady powierzania i udostępniania danych, zasady ochrony obszaru przetwarzania danych, zasady monitorowania ochrony danych, zasady przetwarzania danych w systemie IT oraz na nośnikach papierowych i elektronicznych, zasady archiwizacji danych i przechowywania kopii zapasowych, zasady postępowania w sytuacji naruszenia zasad ochrony danych, odpowiedzialność prawną za naruszenia zasad ochrony danych. Dowiedz się, jak może wyglądać wzór instrukcji postępowania z danymi osobowymi w wersji papierowej.

Instrukcja postępowania z danymi osobowymi w wersji papierowej

1. Za bezpieczeństwo dokumentów i wydruków zawierających dane osobowe odpowiedzialne są osoby upoważnione (użytkownicy) oraz kierownicy właściwych jednostek organizacyjnych.

2. Dokumenty i wydruki zawierające dane osobowe przechowuje się w pomieszczeniach zabezpieczonych fizycznie przed dostępem osób nieupoważnionych.

3. Pomieszczenia, w których są przetwarzane dane osobowe, muszą być zamykane na klucz. Dostęp do kluczy mają tylko upoważnieni pracownicy.

4. Dostęp do pomieszczeń możliwy jest tylko i wyłącznie w godzinach pracy. W wypadku gdy jest wymagany poza godzinami pracy – możliwy jest tylko na podstawie zezwolenia inspektora ochrony danych.

5. Dostęp do pomieszczeń, w których są przetwarzane dane osobowe, mogą mieć tylko upoważnieni pracownicy.

6. W przypadku pomieszczeń, do których dostęp mają również osoby nieupoważnione, mogą przebywać w tych pomieszczeniach tylko w obecności osób upoważnionych i tylko w czasie wymaganym na wykonanie niezbędnych czynności.

7. Użytkownicy są zobowiązani do stosowania „polityki czystego biurka”. Polega ona na zabezpieczaniu dokumentów, np. w szafach, biurkach, pomieszczeniach, przed kradzieżą lub wglądem osób nieupoważnionych.

8. Użytkownicy zobowiązani są do przewożenia dokumentów w sposób zapobiegający ich kradzieży, zagubieniu lub utracie.

9. Użytkownicy zobowiązani są do niszczenia dokumentów i tymczasowych wydruków w niszczarkach niezwłocznie po ustaniu celu ich przetwarzania.

Piotr Glen

Autor: Piotr Glen

doświadczony administrator bezpieczeństwa informacji pełniący tę funkcję dla wielu firm i instytucji, trener i audytor

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x