zgoda marketingowa

15e46dd917e7bbb4f444e2a6d5fb8236f3d5f7ff-xlarge (1)

RODO w marketingu - ochrona danych osobowych przetwarzanych w celach marketingowych

Prowadzenie działań marketingowych wiąże się naturalnie z przetwarzaniem danych osobowych klientów. W przepisach RODO nie przewidziano wprawdzie odrębnej podstawy przetwarzania danych w tym celu. Mimo tego możliwość przetwarzania danych w celach marketingowych bez uzyskiwania zgody na to przetwarzanie. Sprawdzamy, jak prowadzić marketing w zgodzie z RODO.

Marketing bezpośredni a prawnie uzasadniony interes administratora - zgoda na przetwarzanie danych osobowych niepotrzebna

Jedną z przesłanek przetwarzania danych osobowych jest konieczność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Właśnie ta mało precyzyjnie określona przesłanka może być uznana za podstawę przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych, a konkretnie marketingu bezpośredniego (motyw 47 RODO). Zasadniczo więc zgoda na marketing bezpośredni (lub inny) nie jest wymagana. Niemniej jednak nie w każdym przypadku.

Kiedy potrzebna jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych w związku z marketingiem

Przede wszystkim administrator danych osobowych nie może powołać się na przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia unijnego, gdy nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych (w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem). Przesłanka z art. 6 ust. 1 lit. f RODO nie znajdzie też zastosowania w przypadku marketingu innego niż bezpośredni. Poza tym przepis ten nie może być wykorzystywany w przypadku przetwarzania:

Korzyści 

Z tematu tygodnia dowiesz się:

  • na jakiej podstawie przetwarzać dane osobowe w celach marketingowych,

  • kiedy przetwarzanie danych w celach marketingowych nie będzie możliwe,

  • jak zareagować, gdy podmiot danych zgłosi sprzeciw,

  • jak zrealizować obowiązek informacyjny w związku z prowadzeniem marketingu bezpośredniego,

  • kiedy potrzebna jest zgoda na marketing.

15e46dd917e7bbb4f444e2a6d5fb8236f3d5f7ff-xlarge (1)

Dyrektywa Omnibus w kontekście marketingu bezpośredniego

Dyrektywa Omnibus wprowadziła pewne zmiany w zakresie marketingu bezpośredniego. Każdy administrator, który pozyskuje takie zgody, musi dostosować się do nowych rozwiązań prawnych. W przeciwnym razie nie tylko narusza RODO, ale też dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji.

Dyrektywa Omnibus – co to takiego

Dyrektywa Omnibus – tym skrótowym mianem określa się dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 roku zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Ma ona na celu ochronę konsumentów. Charakterystyczne w tej dyrektywie jest uregulowanie obowiązku przedsiębiorców do informowania o stosowanych przez nich cenach (zwłaszcza w kontekście obniżek i promocji). W artykule poruszymy jednak inne zagadnienia, związane bliżej z ochroną danych osobowych.

Państwa członkowskie UE zobligowały się do przyjęcia przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy do 28 listopada 2021 r. W Polsce dyrektywa Omnibus została wdrożona dopiero 1 stycznia 2023 r. W tym dniu weszła w życie ustawa z 1 grudnia 2022 roku o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Znowelizowała ona przepisy:

  • ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta;

 

  • ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń;

 

  • ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne;

 

  • ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;

 

  • ustawy z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym;

 

  • ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług.


Podstawowe obowiązki przedsiębiorcy według dyrektywy Omnibus

W świetle tych zmian przedsiębiorca od 1 stycznia 2023 r. musi:

  • publikować swój adres e-mail i telefon w celach kontaktowych, jeżeli prowadzi sklep internetowy (sam kontakt musi być „szybki i efektywny”);

 

  • informować konsumenta „w sposób jasny i zrozumiały oraz odpowiadający rodzajowi użytego środka porozumiewania się na odległość” a zwłaszcza o tym, czy osoba trzecia oferująca na tej platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą (jeśli jest dostawcą internetowej platformy handlowej);

 

  • informować czy i w jaki sposób gwarantuje, że publikowane opinie na temat oferowanych produktów pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli (jeżeli dostęp do opinii o takich produktach).


W kontekście RODO najistotniejsze są jednak zmiany w obrębie zgód marketingowych.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • czym jest niezamówiona informacja handlowa,

 

  • czym charakteryzuje się marketing bezpośredni,

 

  • kiedy nie można prowadzić marketingu bezpośredniego,

 

  • co grozi za naruszenia w zakresie marketingu bezpośredniego od 1 stycznia 2023 r.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x