RODO w marketingu - ochrona danych osobowych przetwarzanych w celach marketingowych

Michał Koralewski

Autor: Michał Koralewski

Dodano: 22 lutego 2024
15e46dd917e7bbb4f444e2a6d5fb8236f3d5f7ff-xlarge (1)

Prowadzenie działań marketingowych wiąże się naturalnie z przetwarzaniem danych osobowych klientów. W przepisach RODO nie przewidziano wprawdzie odrębnej podstawy przetwarzania danych w tym celu. Mimo tego możliwość przetwarzania danych w celach marketingowych bez uzyskiwania zgody na to przetwarzanie. Sprawdzamy, jak prowadzić marketing w zgodzie z RODO.

Marketing bezpośredni a prawnie uzasadniony interes administratora - zgoda na przetwarzanie danych osobowych niepotrzebna

Jedną z przesłanek przetwarzania danych osobowych jest konieczność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Właśnie ta mało precyzyjnie określona przesłanka może być uznana za podstawę przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych, a konkretnie marketingu bezpośredniego (motyw 47 RODO). Zasadniczo więc zgoda na marketing bezpośredni (lub inny) nie jest wymagana. Niemniej jednak nie w każdym przypadku.

Kiedy potrzebna jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych w związku z marketingiem

Przede wszystkim administrator danych osobowych nie może powołać się na przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia unijnego, gdy nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych (w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem). Przesłanka z art. 6 ust. 1 lit. f RODO nie znajdzie też zastosowania w przypadku marketingu innego niż bezpośredni. Poza tym przepis ten nie może być wykorzystywany w przypadku przetwarzania:

  • którego dokonują organy publiczne w ramach realizacji swoich zadań (właściwa jest wówczas podstawa z art. 6 ust. 1 lit. e RODO);

  • szczególnych kategorii danych osobowych, a także danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa – podstawy prawne przetwarzania tych grup danych osobowych regulują bowiem odrębne przepisy (zob. art. 9-10 RODO);

  • polegającego na profilowaniu, gdyż co do zasady możliwe jest ono za zgodą osoby, której dane dotyczą (czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO).

Korzyści 

Z tematu tygodnia dowiesz się:

  • na jakiej podstawie przetwarzać dane osobowe w celach marketingowych,

  • kiedy przetwarzanie danych w celach marketingowych nie będzie możliwe,

  • jak zareagować, gdy podmiot danych zgłosi sprzeciw,

  • jak zrealizować obowiązek informacyjny w związku z prowadzeniem marketingu bezpośredniego,

  • kiedy potrzebna jest zgoda na marketing.

Pozostało jeszcze 76% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

  • Niezbędne wzory dokumentów – gotowe do wypełnienia, w pełni edytowalne, zgodne z RODO
  • Listy kontrolne, które pokażą Ci, czy Ty i Twoja organizacja jesteście dostosowani do RODO w 100%
  • Dostęp do pełnej bazy porad przez 24h
Michał Koralewski

Autor: Michał Koralewski

radca prawny specjalizujący się w ochronie danych osobowych, prawie handlowym i cywilnym. Absolwent studiów doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim, trener, publicysta prawniczy, autor kilkunastu książek z zakresu prawa

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x