RODO marketing

15e46dd917e7bbb4f444e2a6d5fb8236f3d5f7ff-xlarge (1)

RODO w marketingu - ochrona danych osobowych przetwarzanych w celach marketingowych

Prowadzenie działań marketingowych wiąże się naturalnie z przetwarzaniem danych osobowych klientów. W przepisach RODO nie przewidziano wprawdzie odrębnej podstawy przetwarzania danych w tym celu. Mimo tego możliwość przetwarzania danych w celach marketingowych bez uzyskiwania zgody na to przetwarzanie. Sprawdzamy, jak prowadzić marketing w zgodzie z RODO.

Marketing bezpośredni a prawnie uzasadniony interes administratora - zgoda na przetwarzanie danych osobowych niepotrzebna

Jedną z przesłanek przetwarzania danych osobowych jest konieczność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Właśnie ta mało precyzyjnie określona przesłanka może być uznana za podstawę przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych, a konkretnie marketingu bezpośredniego (motyw 47 RODO). Zasadniczo więc zgoda na marketing bezpośredni (lub inny) nie jest wymagana. Niemniej jednak nie w każdym przypadku.

Kiedy potrzebna jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych w związku z marketingiem

Przede wszystkim administrator danych osobowych nie może powołać się na przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia unijnego, gdy nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych (w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem). Przesłanka z art. 6 ust. 1 lit. f RODO nie znajdzie też zastosowania w przypadku marketingu innego niż bezpośredni. Poza tym przepis ten nie może być wykorzystywany w przypadku przetwarzania:

Korzyści 

Z tematu tygodnia dowiesz się:

  • na jakiej podstawie przetwarzać dane osobowe w celach marketingowych,

  • kiedy przetwarzanie danych w celach marketingowych nie będzie możliwe,

  • jak zareagować, gdy podmiot danych zgłosi sprzeciw,

  • jak zrealizować obowiązek informacyjny w związku z prowadzeniem marketingu bezpośredniego,

  • kiedy potrzebna jest zgoda na marketing.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x