Pytanie: Czy gmina powinna zawrzeć umowę powierzenia danych z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego. PINB zwrócił się do burmistrza o udostępnianie danych w systemie informatycznym dla swoich pracowników (założenie konta). Ma to umożliwić wykonanie zadań i obowiązków w ramach przepisów prawa budowlanego?
Pytanie: Do organizacji wpłynęło pismo rzecznika dyscyplinarnego okręgowej izby radców prawnych o udostępnienie danych osobowych pracownika. Dane te są potrzebne do rozstrzygnięcia skargi na radcę prawnego. Żądanie nie zawiera podstawy prawnej? Czy należy je spełnić?
Zwykle na terenie jednego zakładu pracy wykonują pracownicy zatrudnieni przez jednego pracodawcę. Nie można jednak wykluczyć przypadku, w ramach którego na terenie jednego zakładu wykonują pracę pracownicy różnych pracodawców. Czy w takiej sytuacji można żądać dokumentów potwierdzających badania lekarskie i szkolenia BHP pracowników?
Pytanie: Przedsiębiorstwa posiadające osobowość prawną są powiązane osobowo i kapitałowo, ale nie mają umowy grupy kapitałowej. Wszystkie te podmioty są obowiązane do stosowania procedury AML. Ze względów organizacyjnych podmioty są zainteresowane wymianą danych, a w szczególności wspólnym zarządzaniem danymi osobowymi przetwarzanymi w związku z realizacją procedury AML. Czy współadministrowanie będzie uzasadnionym rozwiązaniem?
Posiedzenia zarządu czy rady nadzorczej spółki muszą być protokołowane. W grę wchodzi także nagrywanie posiedzeń tych organów, np. w celu precyzyjnego spisania protokołu z danego posiedzenia. Sprawdź, jaka jest podstawa przetwarzania danych członków tych organów.
Pytanie: Pracodawca, tworząc stanowisko szczepień zbiera listę chętnych do zaszczepienia pracowników oraz innych osób wskazanych przez pracowników. Na jakiej podstawie prawnej i w jakiej relacji z podmiotem medycznym pracodawca może przetwarzać dane związane z czynnością medyczną, jeżeli nie jest podmiotem medycznym?
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl