Pytanie: Pracownicy jednego z referatów w urzędzie są niestety często narażeni na wyzwiska i inne formy poniżania przez osoby niezadowolone z rozstrzygnięć. W związku z tym czy jest jakakolwiek możliwość montażu w pomieszczeniu tego referatu kamery rejestrującej i obraz i dźwięk - na zasadzie działania prewencyjnego lub ewentualnie do wykorzystania jako dowód w sprawie sądowej przeciwko osobom wulgarnym i agresywnym?
Pytanie: Czy sam fakt podania danych osobowych może być uznany za zgodę na ich przetwarzanie?
Pytanie: Czy zamieszczanie w sprawozdaniach z działalności jednostek podległych informacji o przyznaniu stypendiów dla uczniów wymaga odrębnej zgody na przetwarzanie danych? Informacje te są publikowane na stronach BIP.
Gmina może stosować monitoring przestrzeni publicznej (monitoring gminny). Monitoring ten może obejmować także teren przy wejściu do urzędu gminy. Monitoring taki można zainstalować w określonym celu. Więcej informacji w artykule.
Pytanie: Do PCPR, który na podstawie art. 25a ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa prowadzi Ewidencję małoletnich zwrócił się urząd gminy z wnioskiem o udostępnienie danych, czy dziecko zostało wpisane do tej ewidencji. We wniosku wskazał jako cel ustalenie prawa do przedłużenia świadczenia pieniężnego na zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelowi Ukrainy. W art. 25b specustawy wymieniony jest katalog podmiotów, którym mogą być udostępnione dane z ewidencji i nie ma tam Gminy. Czy w związku z powyższym PCPR może udostępnić gminie wnioskowane dane?
Pytanie: Pewna osoba wykonuje określone czynności na rzecz administratora. Nie zawiera jednak z nim pisemnej umowy. Czynności te wykonywane są nieodpłatnie. Administrator chce pozyskać jej dane osobowe: imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL. Czy właściwą podstawą przetwarzania jest tu art. 6 ust. 1 lit. b RODO?
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl