
Pytanie: Wnioskodawca - Komisariat Policji wnosi o udostępnienie danych osobowych członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej, przez zarząd lokali komunalnych, który zarządzą częścią nieruchomości należącej do miasta. Zakres danych do udostępnienia: imię i nazwisko, adres. Podstawy prawne podane we wniosku to: art. 14 ust. 1 ustawy o Policji, art. 15 par. 2 Kodeks Postepowania Karnego w zw. z art. 1 oraz 14 ust 2 ustawy z 14 grudnia 2018 r o ochronie danych osobowych, art. 14 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o Policji z 6 kwietnia 1990 r., par. 20 ust. 1 rozporządzenia rady ministrów z 8 listopada 2023 r. w sprawie postępowania przy wykonywaniu uprawnień policjantów, art. 15 par. 2 i par. 3 Kodeksu Postępowania Karnego. Numer KW od stycznia 2025 jest daną osobową. Czy należy udostępnić dane z wniosku?

Pytanie: W szpitalu jest strona www, Facebook i inne media społecznościowe. Czy trzeba zbierać zgody pracowników, innych osób z zewnątrz na wykorzystanie wizerunku - umieszczając zdjęcia osób?

Pytanie: Co powinno zawierać upoważnienie do dostępu do dokumentów przez kontrolującego (z jednostki nadrzędnej)? My jako podległa jednostka dajemy dostęp do dokumentów z zakresu kontroli np. inwentaryzacji.

Pytanie: Lokator kamienicy zamontował na fasadzie budynku przy swoim oknie kamerę. Mieszkańcy posesjii zarazem wspólnota mieszkaniowa wystąpiła do tegoż lokatora z prośbą o jej usunięcie, a następnie do UODO z powiadomieniem o nielegalnie zamontowanym monitoringu wizyjnego. UODO w odpowiedzi wysłał pismo do Wspólnoty i Zarządcy Wspólnoty (TBS) wnosząc o „bezzwłoczne podjęcie działań mających na celu zabezpieczenie urządzeń rejestrujących oraz wszelkich danych źródłowych, jako materiału dowodowego, przeprowadzenie dochodzenia dla ustalenia celu oraz zakresu prowadzonej rejestracji obrazu i dźwięku bez zgody uczestników." (cyt. z pisma UODO do Wspólnoty i Zarządcy). Ponadto UODO zażądał od Wspólnoty i Zarządcy "wydania zakazu nagrywania i ostatecznie zabezpieczenia lub zniszczenia kompletnego materiału źródłowego po zakończeniu sprawy". Czy zarządca powinien rozpocząć realizację żądania UODO, czy też poinformować UODO o tym, że powinien skierować to żądanie do lokatora, który samodzielnie zamontował system monitoringu??

Pytanie: Dyrektor Biblioteki wysyła wnioski o nagrody dla pracowników do organizatorów instytucji (Urząd Miasta, Urząd Marszałkowski), też do Urzędu Wojewódzkiego i MKiDN. Wymaga to podania szerokich informacji o pracownikach (danych osobowych). Jaka jest podstawa prawna przetwarzania tych danych? Mam nadzieję, że nie zgoda, dyrektor wolałby nie informować pracownika o podjętych staraniach w obawie o sprawienie mu zawodu lub przykrości w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku.

Okres wiosenny i letni to czas, w którym zwykle organizowane są konkursy na dyrektora szkoły i placówki oświatowej. W związku z przeprowadzeniem konkursu na stanowisko dyrektora szkoły wymagane jest spełnienie licznych wymogów w zakresie ochrony danych osobowych, m.in. obowiązku informacyjnego. Przy okazji rodzi się kilka wątpliwości, zważywszy na to, że przepisy krajowe, w tym rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej nie odnosi się w żaden sposób do danych osobowych. Rozpatrzenia wymaga choćby kwestia, czy członkom komisji konkursowej należy nadać upoważnienia do przetwarzania danych osobowych. Sprawdź, jakie są obowiązki RODO w związku z organizacją konkursu na dyrektora szkoły i przetwarzaniem danych osobowych kandydatów w dokumentacji konkursowej i nie tylko.

Komisja rewizyjna gminy i powiatu ma szerokie uprawnienia kontrolne wobec samorządowych jednostek organizacyjnych. Sprawdzamy, jaki zakres dostępu do danych osobowych przysługuje komisji rewizyjnej w związku z realizacją uprawnień kontrolnych.

Pytanie: Czy udostępnienie najemcy protokołu z rocznej kontroli stanu technicznego budynku jest zgodne z RODO?
Najnowszy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdza, że adres IP i identyfikatory plików cookies nie stanowią automatycznie danych osobowych, lecz wymagają indywidualnej oceny w świetle art. 4 pkt 1 RODO oraz motywów 26 i 30 RODO. NSA podkreślił, że kluczowe znaczenie ma możliwość identyfikacji osoby z wykorzystaniem wszystkich „rozsądnie prawdopodobnych” środków oraz to, czy administrator faktycznie dysponuje technicznymi i prawnymi sposobami powiązania IP lub ID cookies z konkretną osobą fizyczną.
13.11.2025






© Portal Poradyodo.pl