W planie kontroli sektorowych na 2023 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych wymienił organizacje przetwarzające dane osobowe z wykorzystaniem aplikacji webowych. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w tym aspekcie, przygotowując się do kontroli UODO.
Jak udzielić teleporady w zgodzie z RODO? Wskazówki w tym zakresie znajdziemy w niedawno zatwierdzonym Kodeksie postępowania RODO dla małych placówek medycznych. Dotyczą one m.in. weryfikacji tożsamości pacjenta. Warto z nich skorzystać, nawet jeśli się nie przystąpiło do stosowania kodeksu.
W toku kontroli UODO albo jeszcze przed jej wszczęciem administrator może potrzymać pismo z żądaniem wyjaśnień. Jest to oczywiście niezwykle stresujące dla administratora. Jak zareagować na korespondencję UODO? Jakie informacje przekazać organowi? Jak sformułować odpowiedź? Wyjaśnienia w artykule.
Dane osobowe przechowuje się tak długo, jak długo są one niezbędne do realizacji celu przetwarzania. Niewiele jednak wspomina się o okresach przechowywania dokumentacji ODO. Sprawdź, jak długo przechowywać dokumentację ODO w świetle zasady rozliczalności.
W pracy inspektora ochrony danych nietrudno o błąd, który może nieść za sobą konsekwencje finansowe np. kary UODO. Administrator może więc pociągnąć inspektora ochrony danych do odpowiedzialności odszkodowawczej. Sprawdź, w jakich przypadkach IOD musi zapłacić odszkodowanie.
W powiatach prowadzone są tzw. biura rzeczy znalezionych. Może zdarzyć się, że do takiego biura trafią nośniki informacji takie jak np. pendrive. Nośniki takie mogą zawierać różne dane osobowe, w tym szczególnej kategorii. Czy można przeszukiwać takie nośniki w celu ustalenia właściciela? Odpowiedź w artykule.
Jeżeli co najmniej dwaj administratorzy wspólnie ustalają cele i sposoby przetwarzania danych, to stają się oni współadministratorami. Muszą oni wówczas dokonać wspólnych uzgodnień, z których część należy udostępnić podmiotom danych. Sprawdź, jak to zrobić, aby nie naruszyć RODO.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl