Publikacja danych pracowników na stronie internetowej urzędu – co na to RODO

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

Dodano: 23 maja 2018
Publikacja danych pracowników na stronie internetowej urzędu – co na to RODO
Pytanie:  Czy zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO) na stronie internetowej urzędu mogą widnieć nazwiska i imiona urzędników oraz ich stanowiska?
Odpowiedź: 

Dane służbowe urzędników mogą zostać opublikowane na stronie urzędu w Biuletynie Informacji Publicznej lub innej stronie internetowej urzędu.

Dane służbowe pracownika takie jak jego imię i nazwisko, służbowy adres e-mail lub numer telefonu to dane osobowe w rozumieniu art. 4 pkt 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Dane te są ściśle związane z życiem zawodowym pracownika i z wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych. Przetwarzanie danych służbowych bez zgody pracownika było dopuszczalne na gruncie ustawy z 29 sierpnia o ochronie danych osobowych, tzn. na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 4 lub 5 (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 czerwca 1999 r., II SA 686/99).

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 19 listopada 2003 r. I PK 590/02 „(…) nazwisko i imię jest skierowanym na zewnątrz znakiem rozpoznawczym osoby fizycznej i ujawnienie go w celu jej identyfikacji nie może być zasadniczo uznane za bezprawne, o ile nie łączy się z naruszeniem innego dobra osobistego, np. czci, prywatności lub godności osobistej. Ujawnienie przez pracodawcę nazwiska (imienia) pracownika bez jego zgody nie stanowi bezprawnego naruszenia dobra osobistego, jeżeli jest usprawiedliwione zadaniami i obowiązkami pracodawcy związanymi z prowadzeniem zakładu, jest niezbędne i nie narusza praw oraz wolności pracownika”.

Pracodawca, przetwarzając dane służbowe pracownika bez jego zgody, może powołać się na przesłankę określoną w art. 6 ust. 1 lit. e RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej) lub w art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie usprawiedliwiony interes).

Pracownicy urzędu posiadający wpływ na procesy decyzyjne w zakresie realizacji zadań o znaczeniu publicznym (tj. niewykonujący tylko czynności administracyjnych i pomocniczych) są uznawani za osoby pełniące funkcje publiczne (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 5 czerwca 2014 r., sygn. akt IV SAB/Wr 45/14). Dane służbowe takich pracowników, a także wszelkie inne informacje, które mają związek z pełnieniem przez nich funkcji, w szczególności informacje o warunkach powierzenia i wykonywania tych funkcji, są jawne i podlegają udostępnieniu (art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej).

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

radca prawny, ekspert z zakresu postępowania administracyjnego. Prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców oraz świadczy pomoc prawną dla jednostek sektora finansów publicznych, m.in. dla organów nadzoru budowlanego

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x