Pracodawca będący administratorem danych osobowych może być zainteresowany tym, aby przeprowadzić wewnętrzne testy COVID-19 w zakładzie pracy wśród swojego personelu. Jak zatem tego dokonać w zgodzie z RODO oraz przepisami szczególnymi? Okazuje się, że ta kwestia nie jest oczywista. Pracodawca musi zwrócić uwagę na bezpieczeństwo swoich pracowników, dla których zachorowanie choćby jednego z nich rodzi poważne zagrożenie. Należy postępować zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 5 RODO, w szczególności znaleźć właściwą podstawę przetwarzania danych osobowych w ramach tych badań.
Pracodawca ma w przypadkach określonych w przepisach obowiązek kooperacji z organizacją związkową. Może ona przejawiać się w obowiązku konsultacyjnym, informacyjnym lub współpracy z taką organizacji. To zaś może wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych. Sprawdź, w jakim zakresie dane te mogą być przekazywane organizacji związkowej i na i na jakich zasadach
W czasie pandemii popularność zyskała nowa forma świadczeń zdrowotna dla pacjentów – teleporada. Co istotne wiąże się ona z przetwarzaniem danych osobowych za pośrednictwem środków komunikacji na odległość. Niejednokrotnie są to dane o zdrowiu, a więc zaliczane do danych szczególnej kategorii. To wymaga położenia szczególnego nacisku na ich bezpieczeństwo. Podpowiadamy jak przeprowadzać teleporady zgodne z RODO.
Takie organizacje jak banki, instytucje finansowe, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, towarzystwa ubezpieczeniowe czy też brokerzy albo agenci ubezpieczeniowi podlegają nadzorowi KNF. Komisja ta jeszcze w styczniu 2020 r. opublikowała komunikat dotyczący przetwarzania przez podmioty nadzorowane informacji w chmurze obliczeniowej publicznej lub hybrydowej. Z dokumentu wynika, jakie wymogi muszą być spełnione przez organizację korzystającą z usług chmurowych, która jest nadzorowana przez KNF. Niemniej jednak wskazówki zawarte w tym dokumencie mogą także stosować inne organizacje, jeżeli oczekują podniesienia poziomu bezpieczeństwa korzystania z usług chmurowych.
Przepisy obligują zarówno przedsiębiorców jak i inne podmioty sektora prywatnego do przekazywania informacji prasie. Nie jest to jednak obowiązek absolutny. Kiedy możliwa jest odmowa udzielenia informacji? Co grozi za nieuzasadnioną odmowę jej udzielenia? Odpowiedzi w temacie tygodnia.
Klienci oczekują od producentów oprogramowania zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych za pośrednictwem tych problemów. Gwarancje te powinny być zapewnione już na etapie tworzenia tego oprogramowania, a zatem obowiązki w tym zakresie spoczywają na zespole programistycznym. W szczególności twórcy danej aplikacji powinni wziąć pod uwagę kwestie związane z ryzykiem naruszenia bezpieczeństwa danych, a następnie wdrożyć odpowiednie zabezpieczenia, tak aby te ryzyka zminimalizować. Tego wymaga wynikająca z RODO zasada privacy by design.
Okres ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych a zarazem prowadzenia kształcenia na odległość ma potrwać przynajmniej do 3 stycznia. Nie można jednak wykluczyć kontynuacji takiego stanu rzeczy po tej dacie. W czasie zdalnego nauczania pojawiło się wiele problemów związanych z przetwarzaniem danych osobowych uczniów i nauczycieli. W temacie tygodnia przedstawiamy wybrane rozwiązania ekspertów.
Nie ulega wątpliwości, że podmiot prowadzący aptekę i przetwarzający w związku z tym dane osobowe jest administratorem tych danych. To zaś oznacza – co oczywiste – obowiązek realizowania wymogów RODO. Nie sposób przedstawić wyczerpująco każdy z tych obowiązków na łamach portalu. Dlatego w temacie tygodnia koncentrujemy się na wybranych zagadnieniach związanych z przetwarzaniem danych osobowych w aptece.
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl