Pytanie: PCPR zgodnie z art. 91 ustawy o pomocy społecznej udziela pomocy cudzoziemcom. Często są to osoby posługujące się językiem nieznanym pracownikom PCPR. W związku z powyższym PCPR zawarł z biurem tłumaczeń umowę na usługę tłumaczeń ustnych, które odbywają się na terenie PCPR, innych instytucji lub telefonicznie. PCPR nie przekazuje Wykonawcy danych osobowych. Czy w takim przypadku powinna być zawarta umowa powierzenia danych?
Pytanie: Gmina podpisała umowę z firmą na uruchomienie aplikacji mobilnej. Z firmą tą zawarto umowę powierzenia danych, lecz z informacji zawartych w specyfikacji umowy na usługę wynika, że firma ta korzysta z serwerów innych firm. Czy w takim wypadku gmina musi zawrzeć osobne umowy powierzenia z firmami które udostępniają serwery firmie realizującej usługę bezpośrednio dla gminy?
Pytanie: Czy osoba kierująca daną jednostką np. wójt gminy czy dyrektor szkoły powinna mieć upoważnienie do przetwarzania danych osobowych?
W przypadku powierzenia przetwarzania danych na administratorze spoczywa duża odpowiedzialność. Dlatego powinien on korzystać wyłącznie z usług takich procesorów, które zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa. Nie jest jednak tak, że na procesorze nie ciążą żadne obowiązki.
Pytanie: Na podstawie porozumienia o współpracy z organizacją pozarządową zakład pracy realizuje zatrudnianie wspomagane osoby z niepełnosprawnością. Zakład pracy umożliwia szkolenie się tego pracownika przy wsparciu trenera pracy będącego pracownikiem organizacji. Trener pracy przeprowadza ten trening u pracodawcy. Pracodawca przetwarzamy tylko imię i nazwisko oraz numer telefonu trenera. Czy ze stowarzyszeniem należy podpisać umowę powierzenia?
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl