Aby przyznać świadczenie rodzinne, organ musi przetwarzać dane osób uprawnionych. Dotyczy to również weryfikacji ich tożsamości, aby uniknąć pomyłki np. w przyznawaniu świadczenia. W tym celu organ może, a nawet powinien wykorzystać numer PESEL.
Pytanie: Zgodnie ze statutem spółdzielni mieszkaniowej wybierana jest Rada Osiedla. Każda nieruchomość wybiera jednego członka rady spośród jej mieszkańców, to przedstawiciel nieruchomości. Żaden akt prawny w spółdzielni (statut lub regulamin) nie reguluje zasad informowania mieszkańców nieruchomości o wybranym przedstawicielu nieruchomości (członku Rady Osiedla). Czy możliwa jest publikacja danych przedstawiciela nieruchomości w części wspólnej budynku (na tablicy ogłoszeń) lub stronie WWW spółdzielni?
Przeprowadzenie postępowania w sprawie udzielenia informacji publicznej wymaga przetwarzania danych osobowych m.in. przedstawicieli wykonawców. Czy pozyskanie takich danych osobowych jest niezbędne? Czym może skutkować ich niepodanie? Odpowiedź w artykule.
Pytanie: Pracodawca chce uhonorować wybranych pracowników. W tym celu sporządza wniosek, który ma być przesłany do Urzędu Wojewódzkiego, a następnie do Kancelarii Prezydenta zgodnie z ustawą o orderach i odznaczeniach. We wniosków jest wiele danych osobowych. Jaka jest podstawa ich przetwarzania?
Informacją świadczącą o sytuacji socjalnej osoby uprawnionej do świadczeń socjalnych jest dochód w przeliczeniu na członka rodziny. Dochód ten jest daną osobową. Jak postąpić, gdy beneficjent funduszu nie chce go podać?
Do 1 stycznia 2028 roku wszystkie jednostki administracji publicznej w Polsce mają obowiązek przejścia na pełną elektroniczną dokumentację. Kluczowym narzędziem wspierającym ten proces jest EZD RP – Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej, czyli system umożliwiający prowadzenie spraw urzędowych w formie cyfrowej. Już teraz na jego serwerach przechowywane jest ponad 50 milionów plików. EZD RP stanowi odpowiedź na potrzebę budowy spójnej i bezpiecznej przestrzeni przetwarzania informacji publicznej, która jednocześnie ma znacząco zwiększyć efektywność działania instytucji. To duży krok ku sprawniejszej administracji – ale czy w ślad za efektywnością nie pojawią się także nowe zagrożenia dla prywatności i bezpieczeństwa danych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl