Pytanie: W związku z pandemią w placówce oświatowej powstał obowiązek utworzenia tzw. izolatorium, w którym przebywają osoby przed przyjęciem do ośrodka. Pomieszczenie to nie jest zamykane na klucz, ale nadzór nad nim sprawuje jeden z pracowników). Czy w tej konkretnej sytuacji mamy jakąkolwiek podstawę prawna do tego, aby w pomieszczeniu izolatorium zainstalować kamerę monitoringu w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobie tam przebywającej i uniknięcia sytuacji, w której osoba zakażona może samowolnie opuszczać to pomieszczenie?
Pytanie: Podmiot komercyjny, producent programów telewizyjnych i filmowych wprowadził na czas epidemii covid-19 procedurę bezpieczeństwa sanitarnego na planie produkcji filmów/programów. Producent chce mierzyć temperaturę przed wejściem na plan, dodatkowo ją ewidencjonować i sporządzać protokół z codziennych działań. Jaka powinna być podstawa prawna takich działań?
W czasie pandemii niejednokrotnie działania dyrektorów szkół i placówek oświatowych spotykają się z oporem rodziców. Dotyczy to m.in. przekazywania danych uczniów do sanepidu. Zdarza się, że rodzice sprzeciwiają się przetwarzaniu danych w ten sposób. Sprawdź, czy taki sprzeciw należy uwzględnić.
Czy pracodawca u którego zdarzały się przypadki zachorowań na COVID-19 (jak również przypadki kontaktu pracowników z osobami zakażonymi) ma prawo ujawnić pozostałym pracownikom informacje w tym zakresie z podaniem imienia i nazwiska pracownika, który był chory lub który może być nosicielem (niepotwierdzonym) koronawirusa? Zgodnie z rekomendacją EROD pracodawcy powinni informować pracowników o przypadkach COVID-19 i podejmować środki ochronne, ale nie powinni przekazywać więcej informacji niż jest to konieczne. Sprawdź, jak ta rekomendacja wpływa na rozwiązanie przedstawionego problemu.
Pytanie: Jakie dane powinna zawierać ankieta epidemiologiczna? Czy może być to imię, nazwisko, PESEL , nr telefonu, cel wizyty jako dane zwykle oraz dodatkowo dane o zdrowiu zaliczane do szczególnej kategorii?
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl