Aktualny

Weryfikacja zarobków pracownika przez bank – czy można przekazać jego dane osobowe

Sebastian Kryczka

Autor: Sebastian Kryczka

Dodano: 17 stycznia 2019
informacje przekazywane przez bank
Pytanie:  Pracownik działu płac wystawia zaświadczenia o zarobkach dla pracowników. Aby zweryfikować dane wykazane na zaświadczeniu, pracownik banku dzwoni do płac i wymaga potwierdzenia wykazanych danych przez telefon. W jaki sposób reagować na takie zapytania?
Odpowiedź: 

Możliwość udzielenia informacji w zakresie potwierdzenia danych przez telefon w sposób oczekiwany przez bank jest możliwy wyłącznie, gdy istnieje możliwość potwierdzenia ponad wszelką wątpliwość, że rozmówca przedstawiający się jako reprezentant banku jest faktycznie pracownikiem banku umocowanym do dokonywania danych czynności związanych z przetwarzaniem danych osobowych klientów. W przeciwnym razie przekazywana informacja powinna być ograniczona do minimum – w postaci przywołanego w pytaniu ogólnego stanowiska, iż dane są prawidłowe.

Przetwarzanie danych osobowych pracownika przez bank

Wynagrodzenie pracownika oraz informacje dotyczące jego wysokości podlega szczególnej ochronie. Wynika to z faktu, iż stanowi ono jedno z dóbr osobistych. Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona nie tylko godności pracownika jako dobra osobistego bezpośrednio wskazanego w kodeksie pracy ale i pozostałych dóbr – w tym wynagrodzenia za pracę.

Jak wiadomo, dowolne rozporządzanie przez pracodawcę informacjami dotyczącymi wynagrodzenia pracownika jest zabronione. Wynika to nie tylko z konieczności ochrony dóbr osobistych ale i tego, że wysokość wynagrodzenia podlega ochronie na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych. Kwestia udostępniania danych dotyczących wynagrodzenia pracownika podmiotom zewnętrznym – w tym bankom nie jest w przepisach prawa pracy uregulowana.

Konieczna weryfikacja tożsamości osoby zadającej pytanie

W omawianym w pytaniu przypadku można przyjąć, iż udostępnianie – a właściwie potwierdzanie danych osobowych na potrzeby związane z działalnością instytucji finansowych powinno opierać się na takiej praktyce, w ramach której dochodzi do wyeliminowania przekazania danych osobie nieuprawnionej – przykładowo podszywającej się za pracownika banku. Tym samym możliwość wymiany informacji drogą telefoniczną w zakresie danych osobowych na potrzeby instytucji finansowych jest możliwe – o ile funkcjonuje system pozwalający na stwierdzenie z całą pewnością, że osoba po drugiej stronie słuchawki jest osobą uprawnioną przez bank do przetwarzania danych osobowych na potrzeby konkretnych procedur bankowych. W sytuacji gdy takie potwierdzenie nie jest możliwe, wówczas pracodawca czy osoba przez niego upoważniona do prowadzenia spraw pracowniczych nie powinna udzielać informacji drogą telefoniczną w zakresie danych osobowych pracownika – w tym wysokości jego wynagrodzenia.

Uwaga

Uwzględniając charakter informacji o pracowniku które podlegają weryfikowaniu przez bank – w szczególności w zakresie dochodów pracownika można uznać, że pracodawca może przekazać informację drogą telefoniczną tylko wówczas gdy jest absolutnie przekonany, że rozmawia z przedstawicielem banku, który w tej konkretnej sprawie pracownika ma upoważnienie do uzyskania informacji.

Sebastian Kryczka

Autor: Sebastian Kryczka

Prawnik, absolwent WPAiE Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 roku specjalizuje się w prawie pracy oraz kontroli PIP. Współpracował m.in. z MPiPS, Dolnośląską Komisją Ochrony Pracy i czołowymi wydawnictwami. Współautor komentarza do Kodeksu pracy i ustawy o PIP oraz licznych analiz prawnych.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x