Niejednokrotnie jednostki samorządowe otrzymują żądania o udostępnienie informacji publicznej w zakresie danych finansowych. Pytania dotyczą m.in. numerów rachunków bankowych ale też wydruków operacji finansowych. W informacjach tych niejednokrotnie znajdują się dane osobowe kontrahentów. Sprawdź, czy udostępnienie takich informacji jest konieczne.
Pytanie: Rada nadzorcza spółdzielni mieszkaniowej przed posiedzeniem otrzymuje e-mailowe zawiadomienie o terminie posiedzeniu wraz z załącznikami (dokumentami Spółdzielni mieszkaniowej). Czy e-mail służbowy członka rady nadzorczej musi być szyfrowany? Czy w e-mailu powinna być informacja, że po podpisaniu protokołu z posiedzenia należy trwale usunąć emalia z wysłanymi dokumentami?
Pytanie: Radca prawny działający na podstawie pełnomocnictwa wystąpił do urzędu gminy o wskazanie właścicieli nieruchomości zlokalizowanej na terenie gminy. W uzasadnieniu wskazał, że na tej nieruchomości doszło do wypadku, w związku z którym jego mocodawca zamierza ubiegać się o odszkodowanie. Czy należy udostępnić te dane pełnomocnikowi?
Pytanie: W niektórych przypadkach organ publiczny nie ma statusu odbiorcy danych. Jak należy tę kwestię ująć w rejestrze czynności przetwarzania danych?
Pytanie: Polska Organizacja Turystyczna (POT) została powołana do "obsługi" Polskiego Bonu Turystycznego, w tym ustalenia prawa do tego świadczenia - art. 18 ustawy o Polskim Bonie Towarowym. Dane pozyskiwane są od podmiotów wymienionych w art. 19 ustawy oraz od osób wnioskujących. Tymczasem POT zwrócił się do Ośrodka Pomocy Społecznej o udzielenie informacji o przysługujących świadczeniach wchodzących w zakres danych (art. 26) jednak przywołał podstawę prawną z art. 6 ust. 1 lit. c RODO i art. 7b w zw. z art. 50 par. 1 Kodeksu postepowania administracyjnego i art. 23 ust. 2 ustawy o Polskim Bonie Turystycznym. Poinformował jednocześnie, że prowadzi postępowanie administracyjne w celu ustalenia świadczenia w sprawie bonu. Czy w takim przypadku należy przekazać dane POT?
Pytanie: PCPR udziela pomocy osobom usamodzielnianym w zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych poprzez możliwość czasowego zamieszkania w lokalach dla usamodzielnianych. Zasady funkcjonowania tych lokali zostały uregulowane w Zarządzeniu Dyrektora WCPR, w tym wzór wniosku. Informacje zawarte we wniosku są podstawą do przyznania lub odmowy udzielenia tej formy pomocy. Czy w opisanym przypadku podstawą przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. e i art. 6 ust. 1 lit. b RODO w związku z podpisaniem umowy użyczenia lokalu? Czy osoba usamodzielniana powinna dodatkowo wyrazić zgodę na przetwarzanie danych zawartych we wniosku?
Atak ransomware nie tylko potrafi sparaliżować działalność organizacji, ale też narazić ją na poważne konsekwencje prawne związane z ochroną danych osobowych. Choć temat wydaje się domeną działów informatycznych, skutki tych ataków dotykają wszystkich — w tym inspektorów ochrony danych oraz zarząd firmy, którzy w obliczu cyberzagrożeń stają się pierwszą linią odpowiedzialności za właściwą reakcję i ograniczenie szkód. W tym artykule przedstawimy, czym jest ransomware, jak działa, na czym polega ochrona organizacji przed atakami ransomware i jaką rolę pełni IOD (Inspektor Ochrony Danych) w sytuacjach kryzysowych.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl