Niejednokrotnie jednostki samorządowe otrzymują żądania o udostępnienie informacji publicznej w zakresie danych finansowych. Pytania dotyczą m.in. numerów rachunków bankowych ale też wydruków operacji finansowych. W informacjach tych niejednokrotnie znajdują się dane osobowe kontrahentów. Sprawdź, czy udostępnienie takich informacji jest konieczne.
Pytanie: Rada nadzorcza spółdzielni mieszkaniowej przed posiedzeniem otrzymuje e-mailowe zawiadomienie o terminie posiedzeniu wraz z załącznikami (dokumentami Spółdzielni mieszkaniowej). Czy e-mail służbowy członka rady nadzorczej musi być szyfrowany? Czy w e-mailu powinna być informacja, że po podpisaniu protokołu z posiedzenia należy trwale usunąć emalia z wysłanymi dokumentami?
Pytanie: Radca prawny działający na podstawie pełnomocnictwa wystąpił do urzędu gminy o wskazanie właścicieli nieruchomości zlokalizowanej na terenie gminy. W uzasadnieniu wskazał, że na tej nieruchomości doszło do wypadku, w związku z którym jego mocodawca zamierza ubiegać się o odszkodowanie. Czy należy udostępnić te dane pełnomocnikowi?
Pytanie: W niektórych przypadkach organ publiczny nie ma statusu odbiorcy danych. Jak należy tę kwestię ująć w rejestrze czynności przetwarzania danych?
Pytanie: Polska Organizacja Turystyczna (POT) została powołana do "obsługi" Polskiego Bonu Turystycznego, w tym ustalenia prawa do tego świadczenia - art. 18 ustawy o Polskim Bonie Towarowym. Dane pozyskiwane są od podmiotów wymienionych w art. 19 ustawy oraz od osób wnioskujących. Tymczasem POT zwrócił się do Ośrodka Pomocy Społecznej o udzielenie informacji o przysługujących świadczeniach wchodzących w zakres danych (art. 26) jednak przywołał podstawę prawną z art. 6 ust. 1 lit. c RODO i art. 7b w zw. z art. 50 par. 1 Kodeksu postepowania administracyjnego i art. 23 ust. 2 ustawy o Polskim Bonie Turystycznym. Poinformował jednocześnie, że prowadzi postępowanie administracyjne w celu ustalenia świadczenia w sprawie bonu. Czy w takim przypadku należy przekazać dane POT?
Pytanie: PCPR udziela pomocy osobom usamodzielnianym w zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych poprzez możliwość czasowego zamieszkania w lokalach dla usamodzielnianych. Zasady funkcjonowania tych lokali zostały uregulowane w Zarządzeniu Dyrektora WCPR, w tym wzór wniosku. Informacje zawarte we wniosku są podstawą do przyznania lub odmowy udzielenia tej formy pomocy. Czy w opisanym przypadku podstawą przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. e i art. 6 ust. 1 lit. b RODO w związku z podpisaniem umowy użyczenia lokalu? Czy osoba usamodzielniana powinna dodatkowo wyrazić zgodę na przetwarzanie danych zawartych we wniosku?
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl