Współpraca w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UODO

Michał Kowalski

Autor: Michał Kowalski

Dodano: 16 kwietnia 2021
Współpraca w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa UODO

Współpraca z Prezesem UODO jest szczególnie istotna na etapie postępowania kontrolnego i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych prowadzonego przez Prezesa UODO. Administrator musi wówczas m.in. umożliwiać przeprowadzanie czynności kontrolnych, ale też przedstawiać wyjaśnienia i dokumenty na żądanie UODO. Zaniechania w tym zakresie mogą zakończyć się karą, o czym przekonał się już niejeden administrator.

Współpraca na etapie postępowania kontrolnego

Lp.

Działanie Prezesa UODO

Reakcja administratora

1.

Po zawiadomieniu Prezesa UODO uprawnieni kontrolerzy rozpoczynają czynności kontrolne. Kontrola może być przeprowadzana na terenie firmy kontrolowanego w godzinach od 6.00 do 22.00.

We wskazanych godzinach należy zapewnić kontrolującemu oraz osobom upoważnionym do udziału w kontroli warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

Warto, aby podczas kontroli była obecna osoba upoważniona przez administratora (jeśli on sam nie może być dostępny w firmie), która zadba o wykonanie obowiązków, realizację uprawnień podmiotu kontrolowanego.

2.

W toku kontroli pracownicy UODO mają prawo m.in. do:

  • wglądu do dokumentów i informacji mających bezpośredni związek z zakresem przedmiotowym kontroli, w tym także objętych tajemnicą prawnie chronioną;
  • przeprowadzania oględzin: miejsc, przedmiotów, urządzeń, nośników, systemów informatycznych lub teleinformatycznych służących do przetwarzania danych;
  •  żądania przedstawienia tłumaczenia na język polski sporządzonej w języku obcym dokumentacji przedłożonej przez stronę;
  • odbierania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz przesłuchiwania w charakterze świadka pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego

Administrator powinien w szczególności:

  • przygotować we własnym zakresie kopie lub wydruki dokumentów, do których kontrolujący zażądał wglądu, nawet jeśli są objęte tajemnicą prawnie chronioną, a także potwierdzić je za zgodność z oryginałem;
  • sporządzić kopie informacji zgromadzonych na nośnikach, w urządzeniach lub systemach informatycznych służących do przetwarzania danych, a także dokonać ich potwierdzenia za zgodność z oryginałem;
  • na żądanie kontrolującego przedstawić tłumaczenie dokumentów z języka obcego na polski wykonane na własny koszt.

3.

Kontrolujący sporządzają protokół kontroli.

W ciągu 7 dnia od dnia otrzymania protokołu administrator powinien:

  • podpisać protokół albo
  • zgłosić pisemne zastrzeżenia do treści protokołu.

Podpisany protokół albo zastrzeżenia należy przekazać kontrolującemu.

Współpraca na etapie postępowania w sprawie naruszenia

Lp.

Działanie Prezesa UODO

Reakcja administratora

4.

Prezes UODO zawiadamia administratora o wszczęciu postępowania.

Wariant A

Akceptacja stanowiska UODO i:

  • poinformowanie Prezesa UODO o podjęciu działań w celu przywrócenia stanu zgodności z prawem;
  • usunięcie uchybień i poinformowanie o ich usunięciu Prezesa UODO (z przedstawieniem odpowiednich dowodów).

Wariant B

Brak akceptacji stanowiska Prezesa UODO i przedstawienie własnego stanowiska (najlepiej z wnioskami dowodowymi)

Złym rozwiązaniem jest tu brak reakcji, ponieważ minimalizuje szanse na pomyślne zakończenie postępowania.

5.

Prezes UODO prowadzi postępowanie dowodowe. W ramach tego postępowania może m.in.:

  • mieć wgląd do dokumentów i informacji mających bezpośredni związek z zakresem przedmiotowym kontroli, w tym także objętych tajemnicą prawnie chronioną;
  • uchylić zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa;
  • wymierzyć karę grzywny (od 500 do 5.000 zł) za naruszenie obowiązku stawiennictwa lub nieprzedstawienie tłumaczenia dokumentacji mimo żądania.

Administrator powinien:

  • uczestniczyć w czynnościach, w ramach których wymagane jest jego osobiste stawiennictwo;
  • zapewnić uprawnionym przedstawicielom organu nadzorczego wgląd do dokumentów i informacji w zakresie objętym postępowaniem;
  • nie powoływać się na tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli została uchylona przez Prezesa UODO;
  • przedstawić tłumaczenie dokumentacji na żądanie Prezesa UODO

6.

Jeżeli stwierdzono uchybienia, wówczas Prezes UODO poza ukaraniem (albo zamiast ukarania) może w decyzji m.in.:

  • nakazać dostosowanie operacji przetwarzania do przepisów RODO;
  • nakazać spełnienie żądania podmiotu danych;
  • wprowadzić czasowe lub całkowite ograniczenie przetwarzania, w tym zakaz przetwarzania.

Jeżeli administrator nie wniesie skargi na decyzję UODO, w której zawnioskuje o wstrzymanie wykonania decyzji (w zakresie nakazów), to musi ją wykonać.

7.

Prezes UODO informuje o wydaniu decyzji na swojej stronie podmiotowej w BIP, gdy uzna, że przemawia za tym interes publiczny.

Jeżeli administrator jest:

  • jednostką sektora finansów publicznych (np. szkoła lub inna jednostka samorządowa),
  • instytutem badawczym,
  • Narodowym Bankiem Polskim,

wtedy powinien niezwłocznie podać do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej lub stronie podmiotowej w BIP informacje o działaniach podjętych w celu wykonania decyzji.

Michał Kowalski

Autor: Michał Kowalski

Radca prawny, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa oświatowego, redaktor licznych publikacji

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x