Arkusz organizacyjny dostępny dla nauczycieli szkoły

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

Dodano: 17 września 2018
Urlop zdrowotny nie chroni nauczyciela przed wypowiedzeniem umowy
Pytanie:  Czy arkusz organizacyjny szkoły może być udostępniony nauczycielom, jeśli tak to w jakiej formie? Czy należy anonimizować dane osobowe w arkuszu?
Odpowiedź: 

Arkusz organizacyjny szkoły stanowi dokument urzędowy, zawierający dane publiczne. Udostępniając go nauczycielom, nie należy anonimizować zawartych w nim danych osobowych.

Z porady dowiesz się:

  • jakie dane osobowe zawiera arkusz organizacyjny szkoły,
  • jaki jest status prawny arkusza,
  • dlaczego arkusz organizacyjny nie powinien być poddawany anonimizacji.

Dane osobowe w arkuszu organizacyjnym

Arkusz organizacyjny szkoły określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Projekt arkusza organizacyjnego szkoły jest przygotowywany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, a zatwierdzany przez organ prowadzący szkołę. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w nim m.in. liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę. Arkusz organizacyjny szkoły służąc w szczególności rozplanowaniu liczby oraz rozkładu godzin lekcyjnych zawiera liczne dane osobowe tj. imiona, nazwiska, stopnie awansu zawodowego i kwalifikacje poszczególnych nauczycieli oraz rodzaj prowadzonych przez nich zajęć, w tym liczbę godzin tych zajęć.

Nauczyciel jako osoba wykonująca funkcje publiczne

W orzecznictwie sądowym prezentowane jest jednolite stanowisko, że zarówno sam projekt arkusza organizacyjnego sporządzony przez dyrektora szkoły, jak i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę projekt stanowi dokument urzędowy, zawierający dane o charakterze publicznym (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 8 października 2013 r. II SAB/Kr 156/13 i z 30 stycznia 2017 r. II SAB/Kr 207/16;  wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 30.11.2016 r. II SAB/Sz 90/16). Oczywiście sam fakt zakwalifikowania danego dokumentu jako informacji publicznej nie przesądza automatycznie o obowiązku jego udostępnienia. W art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej przewidziano, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Jednakże ograniczenie ze względu na prywatność osoby fizycznej nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne. Nauczyciel uczący w szkole publicznej uznawany jest jednakże za osobę pełniącą funkcję publiczną (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 5 lipca 2013 r. II SAB/Łd 49/13).

Reasumując, arkusz organizacyjny szkoły może zostać udostępniony nauczycielom bez konieczności anonimizacji zawartych w nim danych osobowych. Jeśli chodzi o formę, sposób i zakres udostępnienia to zależy oczywiście od żądania wnioskodawcy. Formą udostępnienia informacji może być np. wykonanie kserokopii, skanu, fotografii, wydruku, zgranie informacji na pliki elektroniczne, na dyski przenośne itp.

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

radca prawny, ekspert z zakresu postępowania administracyjnego. Prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców oraz świadczy pomoc prawną dla jednostek sektora finansów publicznych, m.in. dla organów nadzoru budowlanego

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x