Powiadamianie smsem o decyzji administracyjnej – na jakiej podstawie

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

Dodano: 25 lipca 2019
beb84bffdc0408afe318bfbcf0fe1a7953a91be8-xlarge
Pytanie:  W urzędzie wprowadzamy funkcję powiadamiania klientów za pomocą smsa z elektronicznego obiegu dokumentów o np. wydaniu decyzji lub o kolejnych wydaniach naszego magazynu czy kolejnego odcinka programu. Czy potrzebna jest odrębna zgoda klienta?
Odpowiedź: 

Tak. Zgoda na przetwarzanie danych jest stosowana przez podmiot publiczny wtedy, gdy ustali on, że w danych okolicznościach nie może się powołać na pozostałe przesłanki legalizujące przetwarzanie danych z art. 6 lub 9 RODO.

Numer telefonu przetwarzany za zgodą podmiotu danych

Przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem, jeśli zastosowanie ma przynajmniej jedna z przesłanek dopuszczalności przetwarzania danych, które wskazuje RODO. Jeśli chodzi o przetwarzanie danych w ramach postępowania administracyjnego to przyjmuje się, że przetwarzanie danych osobowych przez organ administracji dla celów prowadzonego postępowania jest niezbędne dla wykonania obowiązków przyznanych organowi w przepisach k.p.a. i odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO. Organ prowadzący postępowanie może w jego ramach przetwarzać tylko takie dane osobowe, bez których nie jest możliwe osiągnięcie zamierzonego celu przetwarzania tj. przeprowadzenie postępowania i wydanie rozstrzygnięcia.

Taką niezbędną daną osobową nie jest z pewnością numer telefonu strony czy innych uczestników postępowania. Wobec tego należy uznać, że organ - jeśli zamierza powiadomić stronę o wydaniu decyzji smsem - powinien dysponować jej zgodą na przetwarzanie danych osobowych.

Uwaga

Zgoda na przetwarzanie danych według RODO powinna być dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna. Może być udzielona w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, z którego wynika, że osoba przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych.

Konieczność uzyskania zgody na przetwarzanie danych dotyczy także sytuacji, gdy mieszkaniec wyrazi chęć uzyskiwania informacji o innych podejmowanych przez urząd działaniach np. o wydaniach magazynu czy kolejnego odcinka programu. Jeśli urząd posiada bazę kontrahentów powinien zweryfikować czy zgodnie z prawem przetwarza dane osobowe zgromadzone w bazie tj. czy spełniona jest choćby jedna z przesłanek przetwarzania danych osobowych z art. 6 (dane zwykłe) lub art. 9 (dane szczególnych kategorii) RODO.

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

radca prawny, ekspert z zakresu postępowania administracyjnego. Prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców oraz świadczy pomoc prawną dla jednostek sektora finansów publicznych, m.in. dla organów nadzoru budowlanego

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x